Zes tips voor een succesvolle bedrijfsstart: deel 1

auteursafbeelding
Mark Vletter
21 juni 2012 Clock 6 min
Image placeholder

Voys heeft veel succesvolle starters als klant. Er komt bij de start van een bedrijf behoorlijk wat kijken. In de serie “Zes tips voor een succesvolle bedrijfsstart” 6 tips en bruikbare tools om een succesvolle bedrijfsstart te realiseren. In deel 1 wordt beschreven hoe je een website en een huisstijl creëert. In deel 2 komen financiën, e-mail, telefonie en CRM aan bod. Veel leesplezier gewenst!

1. Het logo,visitekaartjes en de huisstijl

ford-logo

Logo

Een logo bepaalt de uitstraling van een bedrijf. Een dergelijk ‘beeldmerk’ maakt het bedrijf herkenbaar voor de klant en onderscheidt jouw bedrijf van de concurrenten. Een tijdloos en goed ontworpen logo is belangrijk bij het creëren van een imago.

Zoek een goede grafisch ontwerper en laat hem of haar een prachtig logo ontwerpen. Het ontwerpen van een logo is niet iets wat je moet uitbesteden aan een neefje, nichtje of bekende. Dit is één van de zaken waar je wel geld aan uit mag geven.

Visitekaartjes

Als de grafisch ontwerper toch bezig is, kan deze ook werk maken van de visitekaartjes. Net als een logo hebben visitekaartjes een onderscheidende functie: je visitekaartje moet ervoor zorgen dat de klant contact met je opneemt. Het is daarom zaak met dit kaartje een goede indruk achter te laten.

In het ontwerpen van een visitekaartje mag ook geld geïnvesteerd worden. Op het drukken van de kaartjes kan echter weer geld worden bespaard. Een bedrijf als Drukwerkdeal produceert 500 kaartjes voor een betaalbare € 35,-. Voor deze € 35,- kan de gemiddelde ondernemer een paar jaar vooruit met het uitwisselen van kaartjes.

Huisstijl

Ook het creëren van een huisstijl is belangrijk. Hieronder valt het hebben van een standaard template voor brieven en offertes. De grafisch ontwerper mag hier wederom aan de slag. Wees echter slim en laat geen kostbaar briefpapier drukken. Het is wijzer om de vormgever te vragen een Word template te ontwikkelen. Brieven verstuur je zelden: offertes gaan nagenoeg altijd per e-mail. Dit maakt briefpapier overbodig. Stuur je offerte wel als PDF; dit behoudt je layout. Een goed en gratis programma om PDF documenten is PDFCreator.

Wat mag bovenstaande in totaal kosten? Een bedrag tussen de € 500,- en € 1200,- vind ik redelijk. Dit is een hoop geld om uit te geven als starter, maar dit is het geld meer dan waard.

2- De website

google

Dit is een veelbesproken onderwerp bij starters. Het laten maken van goede website kan letterlijk in de duizenden euro’s lopen.

Er zijn vijf belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden bij het (laten) ontwikkelen van een website. Deze vijf onderdelen hebben naar mijn mening een betaalbare professionele website als eindresultaat.

1- Je site moet er goed uit zien, ook op mobiel en tablet

Een goede site straalt vertrouwen uit en nodigt uit om te lezen. Een grafisch ontwerp kost echter veel geld. Wil je op dit moment geen geld uitgeven aan de ontwikkeling van een website, dan biedt Themeforest een goede oplossing. Hier vind je professionele templates voor $ 30,- tot $ 60,-. Deze zijn klaar om direct gebruikt te worden in een CMS, het systeem waarbinnen je je website beheert. Het kan zijn dat een template op wel 500 andere websites ook wordt gebruikt , maar dat is niet erg. Er zijn letterlijk miljarden websites. De kans dat er een Nederlandse bedrijfswebsite bestaat met dezelfde template, dezelfde kleurstelling en dezelfde foto’s is zeer gering.

Waar let je op bij de selectie van een template? De beoordelingen van de gebruikers en de responsiviteit van de template zijn belangrijk om rekening mee te houden. De ‘responsiviteit’ houdt in dat de template geschikt is voor mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets. Deze mobiele apparaten worden steeds vaker gebruikt: het is slim om hier nu gelijk op in te spelen.

Kosten: $ 30,- tot $ 60,-

2- Goede websitecode

De code van je website, waaruit je website wordt opgebouwd, bepaalt mede hoe goed de webpagina wordt weergegeven in verschillende soorten browsers. Deze code heet HTML en vormt de basis van het internet. Hoe goed zoekmachines je site kunnen opnemen in hun zoekresultaten is tevens afhankelijk van de kwaliteit van deze HTML code. Het mooie van een Themeforest template is dat de code over het algemeen bovengemiddeld goed is. Kies bij het uitzoeken van je template altijd voor een WordPress template. WordPress is het meest gebruikte beheersysteem voor het internet en garandeert je van goede code voor je website. Daarnaast is beheer van een WordPress website relatief eenvoudig.

Kosten: Geen.

3- Teksten en afbeeldingen

Schrijven voor het web is een vak apart. De teksten moeten pakkend zijn: daarnaast moeten ze woorden bevatten waar je potentiële klanten op zoeken op zoekmachines. Daarnaast word je tekst door het CMS vertaalt in HTML. De code van HTML maakt je website toegankelijk. Goede HTML code maakt je website bijvoorbeeld ook leesbaar voor mensen met een visuele handicap.

Ook bij het gebruiken van afbeeldingen moet je rekening houden met je bezoeker. Het tonen van een leuke foto is enig, maar het formaat van de afbeelding moet geschikt zijn voor het internet.

Kosten: Geen.

4- Je website en domeinnaam op het internet zetten

Een website en de daarbij behorende domeinnaam moeten een plekje krijgen op het internet. Hier heb je hosting en domeinregistratie voor nodig. De opties zijn legio. Bedrijven als PCextreme, Oxilion en Antagonist zijn kwaliteitsbedrijven en goede bekenden van Voys, die zich bezighouden met deze diensten. Antagonist is van deze bedrijven de best beoordeeld door haar klanten en kost je slechts € 30,- per jaar. Dit maakt Antagonist een aanrader voor de gemiddelde MKB-er. Heb je speciale wensen, dan passen PCextreme en Oxilion wellicht beter.

Kosten: va € 30,- per jaar.

5- Het volgen van een training

Er zijn partijen die trainingen aanbieden waarbij je in één of twee dagdelen de basis leert van het gebruik van WordPress en templates, maar ook het schrijven op het web. Aan het eind van zo’n training staat je website online en kun je hem zelf beheren. Zoek in je stad naar leuke personen met goede referenties. In Groningen kunnen de volgende mensen en ondernemingen je helpen:

  • Bram Willemse in samenwerking met Marc Hesp
  • iVendo welke ook erg goed kijkt naar de marketingkant van je website.

Niet gevestigd in de buurt van Groningen? De woorden “website in één dag”, “Wordpress” en een plaatsnaam zijn goede zoektermen voor een zoekmachine om een passende partij te vinden die je kan helpen.

Kosten? € 250,- tot € 750,-.

Bedrijfswebsite is belangrijk!

Waarom vind ik het belangrijk dat de bedrijfswebsite op orde is? Tegenwoordig is de website het primaire marketingkanaal. Deze moet je zelf kunnen beheren. Hier is een goede training een welkome toevoeging.

Hoe goed is mijn website?

Wil je weten hoe goed een website van je trainers hand is? Of wil je een andere website onafhankelijk laten beoordelen? Gebruik dan de gratis dienst van Lipperhey. Dit pakket scant een website op de drie belangrijkste speerpunten van een website: de techniek, de mate waarin de website vindbaar is door zoekmachines (SEO) en de populariteit.

Als je heel kritisch bent, dienen de cijfers voor techniek en SEO bij je trainer/webbouwer minimaal een 7 te zijn. Ben je minder kritisch, dan is alles boven een 6 goed genoeg. Voor de website van de bouwer geldt echter vaak hetzelfde als voor het huis van de schilder. Het is daarom raadzaam om de laatste drie gebouwde website van de webbouwer te laten analyseren door de Lipperhey scanner. Dit geeft vaak een beter beeld.

Deel 2: Financiële administratie, Je e-mail (en agenda), Telefonie en CRM

Tot zover deel 1 van “Zes tips voor een succesvolle bedrijfsstart”. Volgende week donderdag kun je deel twee verwachten met daarin aandacht voor, de financiële administratie, Je e-mail (en agenda), Telefonie en CRM.

Heb je aanvullingen op dit artikel of wil je reageren? De reacties staan open!

Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 23 april 2024

Voldoen aan de AVG: dit zijn de valkuilen bij internationaal ondernemen

Van 19 februari 2024

Zo maak je van jouw organisatie de ultieme werkomgeving