Een beter Google en Facebook begint bij onszelf
Google en Facebook hebben ons flink in de houdgreep. Niet alleen gebruikers kunnen niet om ze heen, maar adverteerders en ondernemers zijn inmiddels van hen afhankelijk. En ze weten veel van je. Te veel.


Google en Facebook hebben ons flink in de houdgreep. Niet alleen gebruikers kunnen niet om ze heen, maar adverteerders en ondernemers zijn inmiddels van hen afhankelijk. En ze weten veel van je. Te veel.
Bekijk de tweets van deze man maar eens op Twitter:Google houdt je locatie bij, zelfs als je dit uitzet. Hier kun je checken wat Google zoal van je weet. In mijn geval gaat de data terug tot 2009. Het moment waarop ik voor de eerste keer in contact kwam met Google.Want to freak yourself out? I'm gonna show just how much of your information the likes of Facebook and Google store about you without you even realising it
— Dylan Curran (@iamdylancurran) 24 maart 2018

Google kent je agenda, maar weet ook of je werkelijk naar die afspraken gegaan bent en weet exact met wie je allemaal contact hebt. Google weet welke apps je gebruikt, welke extensies je gebruikt, waar je die gebruikt en hoe vaak je die gebruikt. Google weet met wie je contact hebt (via e-mail en telefoon) en met welke landen je contact hebt.Ok @Google. I had turned off YouTube history under my Google account settings. Today, I find out YouTube has been keeping my history for years anyway. See recent videos I watched! I track this stuff for a living. HOW THE HECK IS AN ORDINARY PERSON SUPPOSED TO MANAGE THIS? ??? pic.twitter.com/NdJqEYfQIV
— zeynep tufekci (@zeynep) 26 maart 2018


Waarom?
En al die informatie gebruiken Google én Facebook voor twee belangrijke zaken. Ten eerste brengen ze in kaart welke bedrijven hun positie bedreigen, zodat ze deze vervolgens op kunnen kopen. Zo zijn inmiddels Instagram en WhatsApp onderdeel van Facebook. Hierdoor kreeg het bedrijf nog meer data en gebruikers. Het tweede dat ze met onze data doen, is het maken van advertentieprofielen. Die profielen beschrijven wie je bent, wat je leuk vindt, waar je bent, of je man of vrouw bent, hoe oud je bent, wat je hobby's en interesses zijn, wat je seksuele voorkeur is en of je een relatie hebt. Om een beeld te krijgen: Facebook deelt 98 persoonlijke data points met adverteerders. Deze data points specificeren onder andere de waarde - en grootte - van je huis, of je mama of papa in wording bent en je inkomen. En die data van Google en Facebook? Deze data gebruikt nagenoeg ieder bedrijf in Nederland - en wij zijn geen uitzondering - om jou van relevante advertenties te voorzien. En daar zit de crux. Adverteerders hebben Facebook en Google harder nodig dan andersom.Het product ben jij
Heb je je wel eens afgevraagd waarom een account bij Facebook en Google gratis is? Ze vragen geen geld voor hun diensten want dit is niet hun product. Het product zijn wij: de gebruikers. Jouw profiel en het daarbij behorende koop- en beslisgedrag. Dat is het product dat wordt verkocht aan de adverteerder. We kunnen moeilijk om bedrijven zoals Google en Facebook heen, zo lijkt het. Als jij en ik zouden moeten betalen voor WhatsApp dan 'stappen we wel over naar een gratis alternatief'. En ik kan als ondernemer zeggen: "We adverteren hier niet meer", maar er is maar één Facebook en maar één Google. Als adverteerder adverteer je nou eenmaal op de plek waar je klanten zijn. Je zou als gebruiker bij Google en Facebook verandering kunnen eisen, maar zij werken niet voor jou, maar voor hun aandeelhouders. En die aandeelhouders delen slechts tikjes uit. Facebook ging na het Cambridge Analytica-schandaal onderuit op de beurs, maar dat duurde slechts een paar dagen. Die daling is alweer gestopt. En dus kijken we - zoals vaker - naar onze beleids- en regelmakers in Brussel.Kijk lekker naar jezelf
Maar we weten heel goed dat we eigenlijk de verkeerde kant op kijken. We zouden eigenlijk moeten kijken naar onszelf. Facebook verliest op dit moment geen honderden miljoenen gebruikers. Het gebruik van WhatsApp en Facebook Messenger groeit nog steeds. Google is in Nederland nog steeds de meest voorkomende zoekmachine en Google's browser Chrome wint nog steeds marktaandeel. Dit kan anders, maar dan moet je wel vandaag beginnen met jezelf beschermen.Maar hoe dan?
Hoe? Begin met het aanpassen van je Facebook instellingen. In deze video wordt uitgelegd wat je precies aan moet passen. Bekijk deze video dan wel even met je Firefox browser, waarin je de uBlock extensie aan hebt staan. Stuur de video daarna door naar vrienden en bekenden via Signal - niet WhatsApp. Zo zet je vandaag al een enorme stap in het beschermen van jouw gegevens.Meer verhalen lezen
Op onze blog posten we over van alles en nog wat, ga er gewoon voor en lees een paar posts voor je eigen plezier.
Ga naar de blog
van 23 april 2024