Voys verliest hoger beroep van RDI: boete blijft staan

auteursafbeelding

Suzanne Faber

3 januari 2024 Clock 2 min

Misschien weet je het nog: zo’n twee jaar geleden stonden we voor de rechter tegen het Agentschap Telecom, tegenwoordig RDI. We kregen een boete opgelegd omdat we de persoonlijke gegevens van onze klanten niet wilden delen. De rechter gaf ons destijds gelijk en veegde de boete van tafel. Daarop ging het RDI in hoger beroep. Dit beroep hebben we helaas verloren.

Waar het precies om gaat? Dat leggen we je kort uit.

De privacygevoelige data die wij volgens de Telecomwet moeten aanleveren, gaat naar het CIOT, een onderdeel van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Zij gebruiken de data voor o.a. opsporingsdoeleinden. Per jaar wordt hun database 2 miljoen keer geraadpleegd. Maar uit audits blijkt dat zij de veiligheid van deze database niet altijd op orde hebben.

Daarom willen wij de data van onze klanten niet zonder passende waarborgen aanleveren. Daarvoor willen we concrete voorwaarden afspreken die de veiligheid van onze klantgegevens en de privacy van onze klanten waarborgen.

Wij proberen al jaren het gesprek aan te gaan, eerst met Agentschap Telecom en nu het RDI. We vroegen ze steeds weer: ‘Kunnen jullie de veiligheid en beveiliging van de data die wij aanleveren garanderen?’

Het duurde erg lang voor we een antwoord op deze vraag kregen. De rechter zorgde hierin voor duidelijkheid.

  • Voys moest van de rechter alsnog starten met het aanleveren van data van klanten, want dit staat in de Telecomwet
  • De boete en dwangsom van het RDI was onterecht en werd van tafel geveegd

In hoger beroep wint RDI de rechtszaak

Eerlijk is eerlijk: we zijn best teleurgesteld in de uitspraak van de rechter in hoger beroep. We vinden de privacy van onze klanten ontzettend belangrijk en daar strijden we hard voor.

Een belangrijk argument van de rechter is dat Voys volgens de wet niet verantwoordelijk is voor wat er met de gegevens van onze klanten gebeurt nadat die zijn aangeleverd. En dit hadden we moeten weten, aldus het oordeel van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven.

Dat klopt juridisch misschien, maar dat is niet waar deze zaak voor ons om draait. Het gaat ons erom dat we geen klantgegevens willen uitleveren aan een instantie die de veiligheid van die gegevens niet op orde heeft of dat op zijn minst niet kan of wil aantonen. Of we daar officieel verantwoordelijk voor zijn of niet: die verantwoordelijkheid voor onze klanten voelen we natuurlijk wel.

Hoe dan ook: we moeten nu de boete van €5000,- betalen aan het RDI.

Dit betekent de uitspraak van de rechter voor onze klanten

‘Het is spijtig dat het CBB (College van Beroep voor het Bedrijfsleven) de uitspraak niet in stand heeft gelaten’, zegt Steven Buurma, jurist bij Voys. ‘Door enkel de lijn van de wet te volgen en niet in te gaan op specifieke details hebben we na zoveel jaren nog steeds weinig duidelijkheid over het ons zo cruciale punt over het aantoonbaar zorgvuldig omgaan met de data. Aangezien ons geen mogelijkheden meer ter beschikking staan, kunnen we niet anders dan de lijn van de wet volgen’

Zelf de uitspraak teruglezen?

Wil je precies lezen wat de rechter gezegd heeft, dan kun je hier de uitspraak nalezen.

Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 19 februari 2024

Zo maak je van jouw organisatie de ultieme werkomgeving

Van 30 januari 2024

Telecomprovider Voys neemt Source2Cloud Services over