Diversiteit in je bedrijf? Start vandaag nog als je écht hard wilt groeien

copywriter voys tekstschrijver content marketing
Suzanne Faber 19 april 2022 6 min
voys samenwerken diversiteit diversity

Je bent lekker bezig. Je bedrijf groeit, je neemt nieuwe collega’s aan, je hebt een leuk kantoorpand en je klanten zijn blij. Kortom: de zaken gaan goed. Maar, het valt je wel op: als je bij het koffieapparaat staat, zie je dat je collega’s behoorlijk op je lijken. 

Klopt dit voor jou? En heb je wel écht de ambitie om te groeien met jouw bedrijf? 

Stop dan heel even met wat je aan het doen bent. 

Je kunt nog veel harder groeien dan je nu doet. En de oplossing zit hem niet in een slimme strategie of een perfecte propositie: die zit in de mensen om je heen. In een diverse organisatie verschillen collega’s in leeftijd, kleur, gender, gezondheid, geaardheid of bijvoorbeeld opleiding. Je ontdekt in dit stuk precies waarom diverse bedrijven veel succesvoller zijn en hoe je vandaag nog start met diversiteit in jouw bedrijf.

De cijfers blazen je van je sokken

Eerst even wat data, want we kunnen wel meer roepen: jij wilt bewijzen zien. Dat kan, want er is best wat onderzoek gedaan naar diversiteit binnen bedrijven. De cijfers zijn behoorlijk indrukwekkend: diversiteit maakt impact. Als in: impact met dikke hoofdletters, neonlampen, pijlen en de fanfare die voor je kantoor langsloopt.

We hebben de belangrijkste feiten voor je samengevat in een infographic, want die zijn leuker dan rijtjes met cijfers.

Bronnen:  Diversiteitsonderzoek van McKinsey, Onderzoek Deloitte Australië naar diversiteit en bedrijfsprestaties, Samenvatting verschillende diversiteitsonderzoeken door Josh Bersin, Onderzoek BCG Henderson Institute.

Dit is de oorzaak van het succes van diversiteit op de werkvloer

Maar, hoe dan? Hoe kan het dat het zo’n wezenlijk verschil maakt wie je collega’s zijn? 

Dat zit ‘m in een combinatie van factoren. De belangrijkste factoren delen we met je.

Creatiever in denken en doen

In een diverse organisatie werken verschillende mensen met verschillende achtergronden. Iedereen kijkt op zijn eigen manier naar een vraagstuk. In een homogene organisatie is de input die je krijgt veel eenzijdiger. In een diverse organisatie krijg je meer inzicht in de oplossing van een vraagstuk en bedenk je slimme, creatieve oplossingen. 

Aantrekkingskracht op talenten

Een diverse werkomgeving trekt nieuwe talenten aan. Want aan het eind van de dag zoekt iedereen een fijne werkplek waar je jezelf kunt zijn. Getalenteerde mensen hebben, zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt, veel vrijheid om te kiezen waar ze willen werken. Met een bredere blik trek je slimme mensen aan die vanuit hun netwerk ook weer slimme mensen meenemen. De diversiteit is het grootst onder millennials, maar in elke leeftijdsgroep vind je slimme mensen die jouw organisatie helpen groeien.

Kennis over doelgroepen

Een diverse groep collega’s neemt de wereld aan kennis en ervaringen mee die je nooit bij elkaar verzamelt met marktonderzoek, hoe goed je je best ook doet. Het wordt zo veel makkelijker om klanten te begrijpen, pijnpunten te herkennen en in te spelen op vragen als je precies begrijpt wat je doelgroep drijft.

Herkenbare marketing

Een logisch gevolg: je marketinguitingen zijn veel beter herkenbaar voor een grote groep mensen als die gemaakt worden door mensen met verschillende achtergronden. Je raakt de juiste toon net even beter, voelt goed aan welke campagnes werken en kiest de juiste boodschap voor je merk.

Persoonlijke ontwikkeling

Leren van elkaar, feedback geven en krijgen: dat heeft in een diverse organisatie een heel andere dynamiek. Feedback krijgen van mensen die overal hetzelfde over denken als jij is niet zo ingewikkeld. Maar feedback van iemand die een heel ander wereldbeeld heeft, geeft stof tot nadenken. Een bredere horizon zorgt ervoor dat je buiten je eigen kaders stapt, je vooroordelen nog eens onderzoekt en groeit. En als mensen groeien, groeit de organisatie ook.

Makkelijker internationaal opschalen

Een diverse groep collega’s heeft veel meer kans van slagen bij het opschalen en de internationalisering van je bedrijf. Wil je de stap naar het buitenland maken, dan heb je baat bij mensen die in het buitenland gestudeerd hebben, in het buitenland wonen, in het buitenland geboren zijn of op een andere manier internationale ervaring hebben. Een organisatie die gewend is aan het omgaan met verschillende culturen is veel wendbaarder, mensen hebben een bredere horizon en leggen makkelijker internationale contacten.

Starten met diversiteit: 6 stappen die jij direct kunt nemen

Enthousiast geworden? Dan is het tijd om je mouwen op te stropen en aan de slag te gaan. Hoe? Wij hebben zes stappen waar je direct mee aan de slag kunt. 

Stop met het aannemen van mensen die op jou lijken

Als je niet alleen wilt samenwerken met mensen die op jou lijken, moet je ze niet meer aannemen. Open deur natuurlijk, maar zo is het wel. Bij het aannemen van nieuwe collega’s ervaar je onbewust vooroordelen waardoor je bepaalde keuzes maakt. Bewustwording van wat jouw vooroordelen zijn, zorgt ervoor dat je met een heel andere blik naar sollicitanten kijkt. 

Kijk daarbij ook naar het perspectief dat jouw nieuwe collega biedt. Los van bijvoorbeeld gender, afkomst, opleidingsniveau, werkervaring is het belangrijk om te kijken welk verhaal jouw nieuwe collega meebrengt en hoe dat de groei van je bedrijf stimuleert. 

Dat verhaal kan verbonden zijn met de achtergrond van die persoon, maar dat hoeft niet. Ook dat is een vooroordeel. 

Leer collega’s waarom diversiteit belangrijk is

‘Zo, vanaf vandaag zijn we een divers bedrijf!’, zei de directeur en toen was iedereen het er direct mee eens. 

Precies, dat is een sprookje. De noodzaak van diversiteit moet in het hele bedrijf gevoeld worden. En daarvoor is voorlichting nodig. Als collega’s begrijpen waarom diversiteit belangrijk is, zijn ze veel eerder geneigd om hun mindset daarin te veranderen.

Stimuleer ontmoetingen op de werkvloer

Maak ruimte voor echte gesprekken waarin collega’s elkaar ontmoeten. Niet om de kwartaalcijfers door te spreken of een presentatie voor te bereiden, maar als mensen. Als vaders en moeders, partners, buurvrouwen, broers en zussen of vriendinnen. Dat kan al heel simpel: zet een fijne tafel neer voor de lunch of ga eens een blokje om samen.

De app Donut, die je bijvoorbeeld in communicatietool Slack gebruikt, koppelt random collega’s voor een wandeling of kop koffie samen.

Zero tolerance voor racisme en discriminatie

Wat een lolletje op de werkvloer is voor de een, is kwetsend voor de ander. Accepteer niet langer dat er grappen worden gemaakt over huidskleur, gender, geaardheid, afkomst etc. In een veilige en diverse organisatie is daar simpelweg geen ruimte voor.

Leg besluitvorming vast in procedures

Dat je een diverse groep collega’s vindt, wil niet zeggen dat iedereen evenveel controle of zeggenschap heeft. Daar komt diversiteit samen met inclusie, het recht hebben om mee te doen op hetzelfde niveau.

In een diverse organisatie ontstaat vaker discussie, want hoe meer verschillende mensen er zijn, hoe meer verschillende meningen. Leg daarom besluitvorming vast in procedures. Ook een organisatiemodel waarin gelijkwaardigheid centraal staat, zoals Holacracy, is helpend.

Spreek en schrijf Engels op de werkvloer

Heb je internationale collega’s of heb je internationale ambities? Stop dan met Nederlands spreken. Zo zorg je ervoor dat je niemand buitensluit en trek je ook nieuwe, internationale collega’s aan. Engels spreekt, vrijwel, iedereen. 

Ook handig: mocht je ooit stappen maken in het buitenland dan is er al Engelstalige documentatie. Buitenlandse collega’s kunnen dan direct aanhaken en zijn sneller geïntegreerd in de organisatie. 

Groeien met je bedrijf én als mens

Diversiteit op de werkvloer levert jou prachtige groei op. Niet alleen in de cijfers, maar ook als ondernemer én als mens. Want een bloeiend bedrijf, dat is mooi. Maar opbloeiende mensen, die zich veilig en gewaardeerd voelen: dat is waar het écht om draait. 

Deel jouw ervaring met ons

Werk jij in een diverse organisatie? Vind je diversiteit belangrijk of heb je een inzicht dat je met ons wilt delen? Deel jouw mening dan op onze socials, zoals Twitter, Facebook, of LinkedIn. We zijn benieuwd naar jouw verhaal, zo leren we van elkaar!

Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 18 mei 2022

Aan de slag met je ambities: zo groei je door op het werk

Van 3 mei 2022

Koppel je telefonie aan je CRM-pakket met de nieuwe Bubble-integratie

Helaas...

De 15 minuten zijn verlopen. Dat betekent dat je nummer(s) niet meer zijn gereserveerd.

Als je het snel nogmaals probeert zou het kunnen dat je jouw gekozen nummer(s) nog kunt redden van andere kapers op de kust.  Maar hier geldt wel: weg = pech

We kunnen deze review zo niet vinden

Erg vervelend dat we deze specifieke review niet voor je kunnen vinden. Bekijk al onze reviews om erachter te komen wat klanten van ons vinden!

Kiyoh pagina!