Duurzaamheid

Negatieve impact op planeet verkleinen

Het is onze ambitie om onze negatieve impact op de planeet te verkleinen. Hoe doen we dat? In maart 2020 hebben we een Captain Planet aangenomen, een rol die het voortouw neemt in deze missie. In 2020 hebben we vooral gefocust op het inzichtelijk maken van onze carbon footprint. Zo konden we manieren bedenken waarop we onze CO2-uitstoot kunnen reduceren. In 2021 lag onze focus op inzicht en het voeren van gesprekken over CO2-reductie. 2022 is het jaar waarin we onze uitstoot volledig gaan compenseren. We worden CO2-neutraal!

Highlights van 2021 zijn het planten van een bos in het Groningse Lutjegast, de compensatie van onze uitstoot via GvO’s en de toename van het bewustzijn rond het verkleinen van onze impact. GvO’s, wat zijn dat? De afkorting staat voor Garantie van Oorsprong, een digitaal certificaat waarmee je de herkomst van duurzaam geproduceerde energie aantoont. Verder viel in 2021 op dat het thuiswerken een enorme impact heeft op zowel zakelijk vervoer als woon-werkverkeer.

CO2-emissie en energie

Onze carbon footprint – op basis van data van 2021 – bestaat uit:

  • Energievoorziening kantoren: zowel elektra als warmte
  • Zakelijk transport: wagenpark, openbaar vervoer en vliegen
  • Woon-werkverkeer
  • Servers en cloud: onze digitale voetafdruk

CO2-footprint (ton CO2)

2019 2020 2021
Huisvesting (gas en elektra) 119,0 136,4 145,6
– Gemiste data m.b.t. huisvesting 82,3
Servers en cloud 80,1 78,7 88,1
Zakelijk vervoer 63,9 24,1 19,6
Woon-werkverkeer 109,2 31,1 3,5
– GvO’s 0 -185 -189
Totaal 454,5 85,9 67,8

Reductie van onze CO2-footprint

Het belangrijkste doel is het reduceren van onze footprint. Om dit proces continu te verbeteren, hebben we onszelf laten certificeren bij de CO2-prestatieladder, waarbij we elk jaar zowel een halfjaarrapport als een jaarrapport maken met het doel om inzicht te houden en reductie te stimuleren. Hier vind je het meest recente rapport van de CO2-prestatieladder.

Om voor onszelf inzichtelijk te maken waar we verbetering zien, hebben we elk onderdeel een rating gegeven van 1 tot 5. 1 staat voor ‘geen stappen gezet’, 3 voor ‘goed onderweg, maar we zijn er nog niet’ en 5 voor ‘doel behaald.

Bewustzijn: 4 van 5

Wat gaat er goed: We hebben goede interne communicatiekanalen voor het delen van ideeën, artikelen en ervaringen over duurzaamheid. Meer en meer collega’s vinden het belangrijk om duurzamer te zijn als bedrijf en we kopen ook al lokaler en duurzamer in. Ook is het visueel gemaakt in de visie van de organisatie waardoor betere borging plaatsvindt van ideeën en ook merken we meer besef bij collega’s dat we dit belangrijk vinden in onze bedrijfsvoering.

Wat kan beter: Het toevoegen van duurzaamheid als wegingsfactor in uitgaven en investeringsvoorstellen en het vormen van een groene en sociale leverancierslijst zijn mooie vervolgstappen op wat er momenteel al staat.

Energievoorziening kantoren: 4 van 5

Wat gaat er goed: Bij de selectie van ons kantoor hebben niet gekozen voor nieuwbouw, maar voor duurzaam hergebruik van bestaande bouw. Hier hebben we met onder andere driedubbel glas, vloerverwarming, zuinige monitoren en led-verlichting groene verbeteringen in aangebracht. Ook zijn er in de rest van ons gebouw glazen vervangen en is er een warmtepomp aangeschaft, waardoor ons gebouw van energielabel F naar A+ is gegaan. Daarnaast hebben we gesprekken gevoerd met de beheerders van ons gebouw en staan ze open voor een zonnedak en een duurzamere warmtevoorziening.

Wat kan beter: We blijven sterk afhankelijkheid van de verhuurder, waardoor we beperkt zijn in wat we kunnen doen.

Vervoer: 4 van 5

Wat gaat er goed: Natuurlijk werd er in 2021, net als 2020, uitzonderlijk goed gescoord door het thuiswerken. Bij Voys zien we vanuit huis werken niet als een belemmering. We hebben trainingen, presentaties, (in)formele stand-ups gericht op zowel werk als privé om het thuiswerken aangenaam en gezellig te maken. Ook hier geldt: blije en gelukkige collega’s maken betere (groene) beslissingen. Als we kijken naar 2019, dan scoorden we toen al bovengemiddeld vergeleken met de NS benchmark.

  • 1 op 10 collega’s reist met het openbaar vervoer
  • 3 op de 10 collega’s gaan met de auto
  • 6 op de 10 collega’s pakken de fiets

Het fietsen moedigen we aan doordat elke collega een fiets in bruikleen kan krijgen. Ook bieden we reizen met het OV aan, waardoor we deze vorm van woon-werkverkeer volledig vergoeden.

Ons wagenpark bestaat op het moment uit 13 auto’s, waarvan er 9 volledig elektrisch zijn, 1 plug-in hybride, 2 hybrides en 1 benzine. De auto’s maken voor een groot deel gebruik van groene stroom, dat komt doordat veel collega’s echt groene energie thuis hebben. Een ontwikkeling waar we erg blij en trots op mogen zijn.

Wat kan beter: Met de hybrides en de benzine-auto’s wordt nog benzine getankt. Het uitfaseren van de benzine-auto en het vaker elektrisch tanken bij hybride auto’s, helpen bij het vergroenen. Ook kan het bepalen van wat een groen tankstation is en wat niet helpen bij het verlagen van de uitstoot.

Tot slot blijven we fossielvrij vervoer stimuleren.

Servers en cloud: 3 van 5

Wat gaat er goed: Onze dienst is digitaal en ook dat zorgt voor een CO2-footprint. Eén van onze datacenters is Equinix: zij lopen – in vergelijking met andere grote datacenters – voorop qua reductie van CO2-uitstoot. Servers draaien bij ons niet onnodig en worden waar mogelijk uitgeschakeld. Daarnaast nemen we duurzaamheid mee in de overweging bij het doen van nieuwe investeringen, kopen we vaak refurbished apparaten en gaan we voor een zo lang mogelijke levensduur van de hardware.

Wat kan beter: Datacenters en server gebruiken stroom. We zien dit graag 100 procent duurzame, lokaal opgewekte stroom worden, wat een criteria kan zijn bij selectie van cloud-partners. Als hardware end-of-life is, dan is het verwerken daarvan op een verantwoorde manier iets waarbij we kunnen verbeteren.

Onze CO2-footprint compenseren

Compensatie van onze carbon footprint: 3 van 5

Onze focus ligt op CO2-reductie en daarna pas op compensatie. Wat je niet uitstoot, hoef je namelijk niet te compenseren. Daarbij blijkt compensatie niet eenvoudig. We hebben samen met Stichting Dorpsbelangen Lutjegast een bos opgezet in Lutjegast. Het bos zorgt zowel voor CO2-compensatie, als voor het stimuleren van biodiversiteit. Het project telt 1500 vierkante meter aan bomen die hier 50 jaar moeten blijven staan om 50 ton CO2 te compenseren. Dat is 10 procent van onze totale footprint van 2019.

Een andere manier van CO2-compensatie is het opkopen van Garantie van Oorsprong-certificaten. Dit zijn de groencertificaten en het stimuleert de opwekking van groene stroom. Ook dit jaar zullen we weer certificaten opkopen om onze elektrische uitstoot volledig te reduceren. Daarnaast zijn er al meerdere gesprekken geweest met partijen die compenseren, zoals Treesforall, Southpole en het Wereld Natuur Fonds. Binnenkort gaan we spijkers met koppen slaan om onze uitstoot te compenseren.

Ook hebben we intern klimaatgesprekken met collega’s om gedachtes te wisselen over wat er allemaal bij het vergroenen komt kijken. Daarbij wordt gesproken over wat je zelf thuis kunt doen en hoe je dat kunt oppakken, maar ook wat voor gevoelens hier naar boven kunnen komen.

Tot slot

We mogen trots zijn op de ontwikkelingen de afgelopen jaren. Meer en meer merken we dat onze groene voetafdruk belangrijker wordt en dat heel veel collega’s zich hier voor inzetten (en ook zelf mee bezig zijn). Het is bijzonder en mooi om te zien dat we naast dat we erover praten, we ook steeds vaker duurzame beslissingen maken en die met elkaar delen. Het vliegwiel is gaan draaien!

In 2022 gaan we de resterende CO2-uitstoot compenseren, ook voor de voorgaande jaren. Een supermooie stap.

Terug naar overzicht

Lees verder

Het hele rapport

In dit Responsibility Report blikken we terug op het jaar 2021. We zoomen in op de technologie die we ontwikkelen en verhalen die we schreven. Hoe ondernemen we betekenisvol? We ondersteunen verschillende initiatieven en het werk van stichting 48percent.org. Ook werken we aan onze duurzaamheidsmissie en ontwikkelen we open-source-software. Daarnaast leggen we uit wat we met jouw 10 euro doen en blikken we vooruit op 2022. Welke kant gaan we op?

Helaas...

De 15 minuten zijn verlopen. Dat betekent dat je nummer(s) niet meer is/zijn gereserveerd.

Als je het snel nogmaals probeert zou het kunnen dat je jouw gekozen nummer(s) nog kunt redden van andere kapers op de kust.  Maar hier geldt wel: weg = pech

We kunnen deze review zo niet vinden

Erg vervelend dat we deze specifieke review niet voor je kunnen vinden. Bekijk al onze reviews om erachter te komen wat klanten van ons vinden!

Kiyoh pagina!