Een beter Google en Facebook begint bij onszelf

Google en Facebook hebben ons flink in de houdgreep. Niet alleen gebruikers kunnen niet om ze heen, maar adverteerders en ondernemers zijn inmiddels van hen afhankelijk. En ze weten veel van je. Te veel.

auteursafbeelding
Mark Vletter
4 april 2018 Clock 4 min

Dit artikel verscheen eerder op RTL-Z

Google en Facebook hebben ons flink in de houdgreep. Niet alleen gebruikers kunnen niet om ze heen, maar adverteerders en ondernemers zijn inmiddels van hen afhankelijk. En ze weten veel van je. Te veel.

Bekijk de tweets van deze man maar eens op Twitter:

Google houdt je locatie bij, zelfs als je dit uitzet. Hier kun je checken wat Google zoal van je weet. In mijn geval gaat de data terug tot 2009. Het moment waarop ik voor de eerste keer in contact kwam met Google.

Google weet dit van al haar 2 miljard (2.000.000.000!) Android gebruikers.

Google weet welke boeken je leest, welke muziek je luistert, bij welke bedrijven je koopt, welke foto’s je hebt gemaakt en wie daarop staan.

Google weet exact welke video’s je bekijkt op YouTube en dit is nagenoeg niet uit te zetten.

Google kent je agenda, maar weet ook of je werkelijk naar die afspraken gegaan bent en weet exact met wie je allemaal contact hebt.

Google weet welke apps je gebruikt, welke extensies je gebruikt, waar je die gebruikt en hoe vaak je die gebruikt. Google weet met wie je contact hebt (via e-mail en telefoon) en met welke landen je contact hebt.

Op ons dashboard zie je hoeveel mensen onze app en plugin gebruiken. Een deel van de data komt van Google.

Google weet ook welke telefoons je hebt gehad en welke telefoon je nu hebt. Er is zelfs een kans dat Google ziet hoe vaak je sport, wat je gewicht en hartslag is en waar – en of – je verzekerd bent.

Google weet welke links er bij je favorieten staan, welke sites je bezoekt en hoe vaak en wanneer. Google weet exact waar je naar zocht op je telefoon of computer en wanneer je dat deed, zelfs als je je zoekgeschiedenis verwijdert.

Google weet dat ik toch wel heel graag die 24mm lens wil gaan kopen en Google weet hoe laat ik gister ging slapen.

Waarom?

En al die informatie gebruiken Google én Facebook voor twee belangrijke zaken. Ten eerste brengen ze in kaart welke bedrijven hun positie bedreigen, zodat ze deze vervolgens op kunnen kopen. Zo zijn inmiddels Instagram en WhatsApp onderdeel van Facebook. Hierdoor kreeg het bedrijf nog meer data en gebruikers.

Het tweede dat ze met onze data doen, is het maken van advertentieprofielen. Die profielen beschrijven wie je bent, wat je leuk vindt, waar je bent, of je man of vrouw bent, hoe oud je bent, wat je hobby’s en interesses zijn, wat je seksuele voorkeur is en of je een relatie hebt. Om een beeld te krijgen: Facebook deelt 98 persoonlijke data points met adverteerders.

Deze data points specificeren onder andere de waarde – en grootte – van je huis, of je mama of papa in wording bent en je inkomen. En die data van Google en Facebook? Deze data gebruikt nagenoeg ieder bedrijf in Nederland – en wij zijn geen uitzondering – om jou van relevante advertenties te voorzien.

En daar zit de crux. Adverteerders hebben Facebook en Google harder nodig dan andersom.

Het product ben jij

Heb je je wel eens afgevraagd waarom een account bij Facebook en Google gratis is? Ze vragen geen geld voor hun diensten want dit is niet hun product. Het product zijn wij: de gebruikers. Jouw profiel en het daarbij behorende koop- en beslisgedrag. Dat is het product dat wordt verkocht aan de adverteerder.

We kunnen moeilijk om bedrijven zoals Google en Facebook heen, zo lijkt het. Als jij en ik zouden moeten betalen voor WhatsApp dan ‘stappen we wel over naar een gratis alternatief’. En ik kan als ondernemer zeggen: “We adverteren hier niet meer”, maar er is maar één Facebook en maar één Google. Als adverteerder adverteer je nou eenmaal op de plek waar je klanten zijn.

Je zou als gebruiker bij Google en Facebook verandering kunnen eisen, maar zij werken niet voor jou, maar voor hun aandeelhouders. En die aandeelhouders delen slechts tikjes uit. Facebook ging na het Cambridge Analytica-schandaal onderuit op de beurs, maar dat duurde slechts een paar dagen. Die daling is alweer gestopt.

En dus kijken we – zoals vaker – naar onze beleids- en regelmakers in Brussel.

Kijk lekker naar jezelf

Maar we weten heel goed dat we eigenlijk de verkeerde kant op kijken. We zouden eigenlijk moeten kijken naar onszelf. Facebook verliest op dit moment geen honderden miljoenen gebruikers.

Het gebruik van WhatsApp en Facebook Messenger groeit nog steeds. Google is in Nederland nog steeds de meest voorkomende zoekmachine en Google’s browser Chrome wint nog steeds marktaandeel. Dit kan anders, maar dan moet je wel vandaag beginnen met jezelf beschermen.

Maar hoe dan?

Hoe? Begin met het aanpassen van je Facebook instellingen. In deze video wordt uitgelegd wat je precies aan moet passen. Bekijk deze video dan wel even met je Firefox browser, waarin je de uBlock extensie aan hebt staan. Stuur de video daarna door naar vrienden en bekenden via Signal – niet WhatsApp. Zo zet je vandaag al een enorme stap in het beschermen van jouw gegevens.

Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 23 april 2024

Voldoen aan de AVG: dit zijn de valkuilen bij internationaal ondernemen

Van 3 januari 2024

Voys verliest hoger beroep van RDI: boete blijft staan