2 minuten leestijd

Internet maakt management overbodig; 3 redenen

Geplaatst op 22 juni 2014

Waarom werkt werken zonder management?

Platte organisaties, organisaties zonder bazen en management, zelfsturing; er wordt meer over geschreven en gepraat dan ooit tevoren en Voys doet er dapper aan mee. Morgen is één van de grondleggers van deze beweging, Ricardo Semler in Nederland. Toen we begonnen te communiceren over onze manier van werken werd Semler met regelmaat aangeraden als extra leesvoer. Eén veelgestelde vraag die wij krijgen: waarom krijgt het nu zo veel tractie en waarom werk het nu wel? “Mensen zijn slimmer” is een veelgehoord argument. “De Y generation wil en kan dit” is een andere veelgehoorde. Ik wil echter een lans breken voor een andere veroorzaker, of eigenlijk facilitator: Het Internet.

Hoe internet management overbodig maakt

1. Internet; communicatie

Met stip op 1: communicatie. Het Internet heeft communicatie platgeslagen. Hoe complex was het in het verleden om grote hoeveelheden mensen te bereiken en hoeveel tijd kostte dat? Tegenwoordig bereik je een hele afdeling met een Whatsapp berichtje in seconden. Een goed filmpje dat de snelheid illustreert vind je hieronder. Dat filmpje is 3,5 jaar oud, een eeuwigheid in de internet jaartelling. Communiceren en verbinden is in mijn optiek essentieel in iedere organisatie, of je nou met of zonder management werkt.

3 1/2 jaar oud maar nog steeds relevant

2. Internet; data

De nummer 2: data. Het is zeer eenvoudig geworden om bedrijfs- en marktdata te verzamelen en daar informatie van te maken. Deze data is steeds vaker bijzonder actueel en het internet heeft het delen van die informatie ook nog eens heel eenvoudig gemaakt. De mannen in pakken noemen dat ‘Operational Business Intelligence’ en een andere aanverwante hippe term is ‘Big Data’. Wij noemen het vooral ‘heel handig’. Het maakt het namelijk mogelijk dat iedereen die dat wil op de hoogte kan zijn en bij kan dragen als hij of zij dat waardevol acht.

kennis, ervaring, creativiteit Als je geluk hebt lees je in 20 uur zelfs al één en ander over ervaring…

3. Internet; kennis

En de nummer 3: kennis. Het internet heeft kennis voor iedereen toegankelijk gemaakt. Het mag dan 10.000 uur duren om ergens geweldig goed in te worden, maar om iets complex goed te begrijpen, heb je slecht 20 uur nodig. Komt er dus iets nieuws op je pad wat waardevol kan zijn voor je bedrijf, dan weet je er in 20 uur bijzonder veel van. Vaak krijg je er ook nog wat gedeelde ervaringen bij en vervolgens kun je makkelijk zelf gaan oefenen.

Verticaal wordt horizontaal? Van hark naar plat?

Vervolgens wordt er dan vaag geroepen dat we van verticale naar horizontale bedrijven gaan. En van harkjes naar platte structuren. Om heel eerlijk te zijn vind ik het slechte beschrijvingen. Traditioneel worden organisaties getekend als harkjes en ik zie Voys graag als een cirkel. Als je er dan toch een label op wilt plakken dan is het een ‘connected’ organisatie. Dit past in het internet thema en als telecomprovider zijn we gewoon goed in connecties.

Hark vs Connected Hark vs Connected

Wil je meer weten over connected bedrijven? Bekijk dan onze pagina over het Voys Model en lees ook vooral vervolgartikelen waarnaar we verwijzen onder “De technologie”.


Geschreven door Mark Vletter

Nieuwste: 7 keuzes die we maakten bij de start van ons bedrijf en die ons later succesvol maakten Van 15 september


Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 13 juli

Gluurapparatuur verpest je bedrijfscultuur

Van 6 juli

Stiekem meegluren met collega’s, mag dat zomaar?