“Ik ben fan van de 9-tot-5-mentaliteit”

auteursafbeelding
Maya van der Schuit
10 februari 2020 Clock 3 min

Een gesprek met Peter Jaap Blaakmeer, eigenaar van Elgentos

Webshops bouwen en onderhouden, dat doet Elgentos. Het bedrijf telt vandaag de dag vijftien medewerkers, terwijl groei geen ambitie is van eigenaar Peter Jaap Blaakmeer. “Het belangrijkste is dat ik kan doen wat ik leuk vind, daarnaast wil ik gewoon weekend kunnen vieren. De negen-tot-vijf-mentaliteit, daar ben ik fan van.”

Over Elgentos
Branche: E-commerce
Opgericht in: 2011
Aantal medewerkers: 15
Kantoor in: Groningen

Elgentos bewoont de vierde verdieping van een kantoorpand in de stad Groningen. Het bedrijf bouwt webshops en focust zich daarbij op het technische aspect van de e-commercebranche. “We maken bijvoorbeeld koppelingen met betaalsystemen en processen omtrent voorraadbeheer. In bijna alle gevallen leveren we maatwerk, maar de basis is altijd hetzelfde: Magento. Op en om dit platform heen bouwen we webshops op basis van klantwensen.”

Meegroeien met klanten

Peter Jaap begint in 2005 als freelancer met ondernemen. “Toen bouwde ik webshops en webapplicaties. In 2011 ben ik Elgentos gestart, samen met een compagnon en een aantal freelancers. We besloten ons volledig te focussen op het bouwen van webshops.” En dat gaat de heren goed af. Door de jaren heen is Elgentos organisch gegroeid naar een bedrijf dat vijftien medewerkers telt. “We hebben geen cent aan marketing uitgegeven: als onze klanten groeiden, dan bewogen wij mee.”

Verantwoordelijkheid voor een ander

Mocht collega zestien er binnenkort bij komen, dan is dat voor Peter Jaap niet meer zo spannend. “Maar de eerste collega’s aannemen, dat was een ander verhaal. Dan heb je het rijk niet meer voor je alleen en krijg je ineens de verantwoordelijkheid voor iemand anders erbij.” Wil je groeien of vraagt de markt waarin je opereert dat van je? Dan is het essentieel om die eerste collega(‘s) aan te nemen, volgens Peter Jaap. “In het geval van Elgentos moest ik wel meer mensen aannemen, e-commerce is geen branche waarin je in je eentje kunt werken.”

Doen wat je leuk vindt

Ondanks dat Elgentos door de jaren heen is veranderd, is Peter Jaaps rol hetzelfde gebleven. “Ik wil geen manager zijn, je kunt me beter zien als meewerkend voorman. Ik ben en blijf in de basis developer, dat vind ik het leukste om te doen. Als ik dat niet meer kan doen, dan kan ik net zo goed weer gaan freelancen. Daarom besteed ik zaken uit of automatiseer ik ze. Zo hebben we een accountant en gebruiken we voor HR-zaken een online tool. Facturatie en timetracking? Dat hebben we geautomatiseerd. Zo kan ik me focussen op werk waar ik plezier in heb.”

Groeien om te groeien? Liever niet

Peter Jaap is gaan ondernemen omdat hij zo kan doen wat hij het liefste doet: programmeren. Hij is niet gaan ondernemen om zijn bedrijf alleen maar groter te maken. “Groeien om te groeien vind ik een ongezonde strategie. We kijken bij Elgentos een half jaar vooruit, die zes maanden moeten we kunnen vullen met werk. Zo overleven we en daarna kijken we weer verder.” Geen grootse en wilde plannen dus bij Elgentos. “Alles gaat hier rustig en organisch, dat is mijn stijl van ondernemen. Ik heb nergens spijt van en we hebben geen grote fuck-ups gemaakt. Ik doe geen plotselinge, grote investeringen en ik neem geen gokken waardoor ik iets zou kunnen verliezen.”

Niets over de schutting gooien

De strategie van Elgentos werkt, zo kent het bedrijfs nauwelijks verloop van werknemers en klanten. “We zetten in op duurzame klantrelaties en dat zien we terug. Het is niet zo dat we webshops bouwen en die vervolgens over de schutting gooien. Als we dat wel zouden doen, zouden we wellicht meer opdrachten kunnen aannemen en verder kunnen groeien. Maar daar ligt onze ambitie niet. De kracht van Elgentos is naast het bouwen van webshops, het onderhouden ervan en ze waar nodig verder uitbouwen.”

Negen-tot-vijf-mentaliteit

E-commerce is een branche waarin je gemakkelijk harder kan groeien. Er liggen bijvoorbeeld veel kansen in hosting, maar dat ziet Peter Jaap niet zitten. “Dan zou ik met Service Level Agreements moeten werken en bereikbaar moeten zijn in de avonden. En dat wil ik nou juist niet, ik heb geen zin in die stress. Dan ben ik constant bezig met ‘wat er zou kunnen gebeuren’ en sta ik altijd stand-by. Hier komt mijn negen-tot-vijf-mentaliteit om de hoek kijken. Altijd aan staan is voor mij de trade-off niet waard, het is een last die niet opweegt tegen de euro’s die ik ervoor terug kan krijgen.”

 

Meer ondernemersverhalen lees je op voys.nl/ondernemen.

Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 18 maart 2024

De voordelen van automatische gesprekssamenvatting voor jouw klantenservice

Van 19 februari 2024

Zo maak je van jouw organisatie de ultieme werkomgeving