Lieve KPN, mogen wij zorgen voor XS4ALL

Mark Vletter
op 28 januari 2019

Hackers waren ze. Felipe, Rop, Paul en Cor. Ze hoopten op 500 klanten per jaar toen ze de tweede internetprovider van Nederland startten. Het liep anders. XS4ALL – de tweede internetprovider van Nederland- kreeg in 1993, op de dag van de oprichting, 500 klanten.

De naam was bewust gekozen. XS4ALL, uit te spreken als het Engelse ‘Access for all’. Toegang voor iedereen.

Ik was trots dat Voys vanaf de start met regelmaat vergeleken werd met wat toen al “het oude” XS4ALL werd genoemd. XS4ALL maakte zich jaren hard voor internetvrijheid, veiligheid en privacy. Na de overname door KPN in ’98 veranderde dit langzaam in een positionering.

Bij de rechtzaak tegen de bewaarplicht haakten jullie niet aan en ook bij de introductie en het juridische getouwtrek rond de sleepwet bleef XS4ALL te stil.

En nu trekt KPN de stekker uit “het merk”. Actiegroepen, petities, besprekingen. Het maakt niet uit. KPN meldt “de emoties te begrijpen, gezien de historie van het merk”. Maar als je dat zo stelt, snap je er helemaal niets van.

XS4ALL was geen merk. Het was een statement, een beweging, een overtuiging. Iedereen toegang tot het internet op een manier die past bij jou.

  • Een eigen netwerk binnen de KPN-systemen, zodat ze haar klanten maximaal kon ondersteunen en producten kon aanbieden die passen bij een vrij internet.
  • Een top helpdesk die je zelfs hielp als jij je eigen apparatuur wilde aansluiten op jouw internetverbinding.

Ze waren een resultaat van die overtuiging.

Maximo, als KPN daar niet mee verder wil, zou Voys haar met liefde overnemen. Niet het merk, maar het netwerk, de mensen en de overtuiging dat het anders kan. Want XS4ALL werd uiteindelijk alleen ‘access’ voor Nederland en een beetje België. 48% van de wereld zit nog te wachten op die verbondenheid met een vrij internet. Als we dat willen realiseren, dan past XS4ALL daar zo mooi bij.

Bel je me Maximo? 050 – 7009944.

Tweet Deel Deel