Per seconde wijzer!

auteursafbeelding
Mark Vletter
18 december 2012 Clock 2 min
Image placeholder

Toen ik anderhalf jaar geleden mijn mobiele telefoonabonnement wilde verlengen, bleek dat ik nog enkel kon veranderen door over te stappen op ‘afrekenen per minuut’, waar dit vroeger nog gewoon per seconde mogelijk was. Kortom, ik zou straks een luttele 1 minuut en 5 seconden gaan bellen, maar ik zou 2 minuten op mijn factuur gaan aftikken. Dit waren de nieuwe spelregels, zo gaf men te kennen.

‘Mag het een onsje meer zijn?’

Ik vergeet nooit meer het verhaal van een familielid die regelmatig een stuk kaas kocht bij de HEMA. Kaas van de HEMA vanwege de goede prijs-kwaliteitsverhouding. Bij een bezoek zei de kaasdame echter standaard: “Mag het een onsje meer zijn?” Toen de persoon in kwestie de kaasdame daarop eens een negatief luidend antwoord gaf, viel dit verkeerd. Al zuchtend, chagrijnig en met frisse tegenzin diende de kaasdame de punt kaas te verkleinen naar het haar gevraagde: het gewenste gewicht.

Het volgende kaasbezoek sneed de kaasdame exact het gewenste gewicht af: het kon dus wél!

Seconde wijzer

Niet logisch

Deze situatie roept bij mij een gelijkenis op met het afrekenen per minuut in de mobiele telecommarkt. Je betaalt voor iets wat je liever niet had gewild. Niet logisch en zeker niet transparant. Het is niet erg om voor iets te betalen, maar dan wel voor iets wat je ook daadwerkelijk afneemt. Daarbij dient inzichtelijk te zijn wat iets kost.

OPTA

Ook in de Tweede Kamer viel de ontstane situatie op en bestond er onvrede over de verplichte belminuut. Besloten werd om de Telecommunicatiewet uit te breiden om de belseconden weer terug te krijgen. Via telecomwaakhond OPTA werd op 22 november jongstleden een publicatie bekend gemaakt met een toelichting op het gewijzigde artikel 7.2a van de Telecommunicatiewet.

Een aanbieder van een openbare telefoondienst biedt een consument de mogelijkheid een overeenkomst aan te gaan:

  • Waarbij geen starttarief in rekening wordt gebracht;?
  • Waarbij de gespreksduur in seconden in rekening wordt gebracht.
  • Waarbij, indien de aanbieder ook abonnementen aanbiedt waarbij de gespreksduur niet in seconden in rekening wordt gebracht, het tarief, gezien de overige voorwaarden van de overeenkomst, vergelijkbaar is met het tarief bij de andere door de aanbieder aangeboden abonnementen.

Een mobiele provider dient dus vanaf 1 januari ten minste één abonnement aan te bieden aan particulieren die afrekent per seconde en die eveneens geen starttarief heeft. Daarmee lijkt het er dus op dat de belseconde vanaf januari 2013 weer van stal zal worden gehaald.

‘U vraagt, wij draaien’

In een tijd waarin ‘pakketvorming’ zich steeds meer voordoet, kiest Voys juist voor het tegenovergestelde. We kiezen voor het betalen op basis van gebruik. Al onze tarieven zijn inzichtelijk en jij als klant betaalt alleen voor wat je werkelijk gebruikt. Zoals het gewijzigde wetsartikel aangeeft, geldt het voor de particuliere markt. De dienstverlening van Voys richt zich op de zakelijke markt. Bij Voys houden we echter ook van het principe ‘alleen betalen voor wat je afneemt’. Al jaren rekenen de klanten van Voys af op basis van seconden en betalen zij geen minuten die in werkelijkheid niet zijn gebeld. Het is jammer dat niet alle overige providers dit systeem hanteren. In de particuliere markt voor mobiele telefonie is er door de verandering van de Telecommunicatiewet in ieder geval geprobeerd een kentering te bewerkstelligen. Voor de toelichting van de OPTA zie OPTA.nl.

Per seconde wijzer

Word per seconde wijzer via Voys Telecom en vind meer over onze zakelijke producten én belseconden. Welkom bij Voys Telecom!

Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 3 januari 2024

Voys verliest hoger beroep van RDI: boete blijft staan

Van 27 oktober 2021

5 redenen waarom cloud telefonie een must is voor ondernemers