Wereldprimeur: de eerste gezinszonneauto komt uit Nederland en heet Lightyear One

Mark Vletter
op 25 juni 2019

Vandaag was het dan eindelijk zover. Het Nederlandse Lightyear presenteerde ’s werelds eerste gezinszonneauto: de Lightyear One. Het was vroeg opstaan om erbij te zijn, want de onthulling vond plaats tijdens first dawn. Zo zaten er duizend enthousiaste aanwezigen om vijf uur ’s ochtends in de TheaterHangaar in Katwijk.

Een nieuw tijdperk in mobiliteit, zegt Lex Hoefsloot, één van de vijf oprichters van Lightyear. Maar wat is Lightyear en waarom zit het bedrijf in Nederland?

Lightyear werd in 2016 opgericht door oud-leden van het Stella Solar Team. De Stella was een gezinswagen op zonne-energie, waarmee het team in 2013, 2015 en 2017 de Bridgestone World Solar Challenge won. Inmiddels zijn we drie jaar verder en presenteerde Lightyear vandaag haar prototype.

De auto is om veel redenen bijzonder. Meest in het oog springen de vorm, de halfdichte wielen en het enorme zonnepaneel. De vorm is buitengewoon aerodynamisch -camera’s in plaats van spiegels- en moet ruimte bieden aan zoveel mogelijk zonnepanelen die energie opwekken. En veel energie: in Nederland moet je 8.000 kilometer kunnen rijden op de kilowatts die de auto zelf genereert. In perfecte condities -de zonovergoten exotische buitenlanden- kom je zelfs tot 20.000 kilometer. De dichte wielen en halfdichte wielkap achter dragen bij aan die kilometers. Je krijgt zo’n 14 tot 18 procent meer bereik met dit ontwerp.

Met aerodynamica en veel goede zonnepanelen ben je er echter niet. De auto moet vooral licht zijn. Lightyear mikt op 1250 kilogram en dat is heel weinig, zeker als je nagaat dat er een 60 kWh accupack in de auto zit. Voor het vergelijk: dat is gelijk aan de capaciteit van een Tesla Model 3 die rond de 1700 kilogram zit.

Maar er zit meer techniek in de auto om bereik te maximaliseren. Zo zit er luchtvering in de auto waarmee ook de hoek van de auto en de aerodynamica worden gemanipuleerd. En de auto beschikt over motoren die in de vier wielen verwerkt zitten. Een knap staaltje techniek, want een motor bouwen is niet makkelijk. Een systeem ontwikkelen dat de schokken kan opvangen die de wielen te verwerken krijgen is een grote technische uitdaging.

Het geheel zorgt voor een bereik van 725 kilomter (WLTP). Dat haal je in de zomer ruim en als je zuinig doet komt je zelf rond de 800 kilometer uit. In de winter, op de snelweg en met de kachel aan haal je de 400 kilometer zeker, aldus Lightyear. En daarmee komen ze verder dan elke elektrische auto die je op dit moment kunt krijgen. Opladen kan via de zonnepanelen, de normale auto-opladers die we inmiddels kennen, maar vooral ook de normale stekker waar we 230 volt uit krijgen. Dat maakt de auto geschikt voor een grote groep landen waar je op dit moment alleen kunt dromen over elektrische rijden. De auto zelf beschikt ook over een 230 volt-aansluiting. De auto is daarmee de grootste powerbank die je op dit moment kunt krijgen en uitzuigen van een auto was nog nooit zo eenvoudig. De auto brengt daarmee ook elektriciteit naar plekken waar dat voorheen ondenkbaar was. De reden dat we bij Voys nummer twintig in preorder hebben staan.

Kosten van deze autodroom uit Helmond? Voor 119.000 euro koop je haar. En met een beetje mazzel staat ze dan in 2021 op je oprit.

Tweet Deel Deel