Deze blog is geüpdatet in juni 2021.
Zes jaar geleden lanceerden we de Voys App voor Android en iOS. Met deze app bel je via je smartphone met je zakelijke vaste nummer. Dat klinkt eenvoudig, toch is het een behoorlijke uitdaging gebleken om de app probleemloos te laten functioneren.
Momenteel is zowel de Android als de iOS app in maintenance modus. Dit houdt in dat-ie niet meer verder wordt ontwikkeld en dat we alleen beveiligingsupdates doen en grote, veelvoorkomende problemen proberen te verhelpen. In dit verhaal lees je waarom.
Onze dienst werkt vrij simpel: een telefoongesprek via Voys loopt via een internetverbinding. Als een vaste telefoon aangesloten is op een netwerk, dan zijn er maar weinig variabelen. Soms staat een router een beetje verkeerd ingesteld of zit een firewall in de weg, maar dat hebben we over het algemeen snel verholpen. Een app doorontwikkelen en daarop support leveren, blijkt een heel andere tak van sport.
Ondertussen hebben we tientallen versies van de Voys App gelanceerd en zijn we de afgelopen zes jaar samen met het app development team van onze leverancier constant bezig geweest de app te optimaliseren. Ondanks dat je er als gebruiker zelf vaak niet veel van merkt, zit daar heel veel werk in. Het grootste deel van het werk is om alle bugs uit de variabelen te halen waar het mis kan gaan.
Ondertussen werkt het app-team aan een volledig nieuwe app, maar deze zal nog niet heel binnenkort te gebruiken zijn. Tot die tijd is het behelpen voor gebruikers die problemen ervaren.
De app heeft aantal variabelen die zorgen dat het ingewikkeld wordt:
Een app die goed werkt is ontzettend belangrijk, dat begrijpen we maar al te goed. Ondernemers gebruiken de app voor zakelijke communicatie met klanten en het staat niet fraai als een verbinding wegvalt, of hapert, of wanneer een oproep niet beantwoord kan worden. Daarom hebben we altijd zoveel mogelijk gecommuniceerd om de app in combinatie met de andere mogelijkheden van onze telefonieoplossing te gebruiken, zoals de webphone of vaste telefoons. Wel zijn we er altijd van uitgegaan dat de apps op een gegeven moment op het niveau zouden komen dat ze honderd procent te vertrouwen zouden zijn.
Hoewel heel veel klanten al jaren met veel plezier de app gebruiken, hebben we ook veel kritiek gekregen over de betrouwbaarheid van de app. Voornamelijk het laatste jaar, en dan met name sinds de introductie van iOS 13. Kort gezegd: de komst van deze nieuwe firmware-versie van Apple heeft roet in het eten gegooid. De wijzigingen die deze update met zich meebracht, maakten het lastig voor ons app-team. Zij konden de Voys App hier maar moeilijk aan aanpassen. Hierdoor ontstonden problemen, zoals de audio issues die we op dit moment vaak niet kunnen oplossen.
Mede hierdoor hebben we besloten de iOS app niet meer te ondersteunen. Dit betekent niet dat we helemaal niet meer kunnen helpen bij app-problemen. Natuurlijk helpen we onze klanten graag bij het instellen en kijken we of we oplossingen kunnen vinden als ze problemen ervaren, maar wij gaan ook aangeven dat sommige problemen niet op te lossen zijn. Hoe graag we dat wel zouden willen.
Hoe zit het dan met de Android app? Zoals gezegd bevindt die zich ook in maintenance modus. En omdat ook met deze versie van de Voys App zich meerdere problemen voordoen, kunnen we ‘m niet meer ondersteunen.
Heb je vragen over bijvoorbeeld instellingen of over je bereikbaarheid via de app, neem dan gewoon contact met ons op. En er zijn natuurlijk allerlei andere vragen die we wel beantwoorden en problemen die we wel kunnen oplossen. Bel of mail ons daarom gerust als je vragen hebt. We staan je graag te woord en lossen met alle liefde het probleem op en anders zoeken we natuurlijk mee naar een passend alternatief.
Voor het gebruik van onze diensten raden we nog steeds onze webphone en hardware telefoons aan. Mochten klanten toch onze diensten willen gebruiken via de smartphone, en ondervinden ze problemen met de app, dan raden we ze aan een andere softphone-applicatie te proberen. Uiteraard helpen we graag mee met de best passende uitzoeken en kunnen we je ook vertellen hoe deze te configureren met je Voys-account.
Gelukkig kun je onze diensten zonder de Voys App ook gewoon gebruiken. Ken je onze webphone bijvoorbeeld al? Hiermee verander je elke computer in een telefoon. Daarnaast kan je je zakelijke nummer doorschakelen naar je mobiel. Ook zo blijf je bereikbaar op je vaste zakelijke nummer. Goed om te weten: voor de doorschakeling kunnen kosten berekend worden. Dit is afhankelijk van het abonnementstype dat je bij ons hebt (inclusief of exclusief beltikken).
Dan is er ook nog de Zoiper app, een softphone. We weten dat sommige klanten hier goede ervaringen mee hebben. Er is een betaalde premium versie van de app en een gratis lite versie. Die laatste variant mist een aantal functionaliteiten, zoals intern doorverbinden. Zoiper is beschikbaar voor Windows, Mac, iOS en Android.