Simpele dingen bestaan niet. Donald Norman beschrijft in zijn boek “Living with Complexity” de casus van het peper-en-zoutstel. De vaatjes zijn identiek op de hoeveelheid gaatjes op de bovenkant na. In welke zit het zout en in welke zit de peper?
De waarheid is dat het niet uitmaakt hoe jij daarover denkt, maar hoe degene die het zout en peper in die vaatjes heeft gedaan erover dacht. Iets simpels als een peper-en-zoutstel kan al voor verwarring zorgen. Het probleem zit altijd in het ontwerp, waarom zou je een peper-en-zoutstel ontwerpen waarbij je een sociale conventie moet onthouden over wat waar in zit?
De les die geleerd is van het peper-en-zoutstel is dat het niet uitmaakt of Voys denkt dat ons ontwerp al dan niet gebruiksvriendelijk is. Het gaat erom dat de klanten van Voys het gebruiksvriendelijk vinden.
Dingen die simpel lijken kunnen heel complex zijn. Dingen die in eerste instantie complex lijken, kunnen heel simpel zijn. Een cockpit van een vliegtuig ziet er heel complex uit, maar de piloten zeggen dat het zeer bruikbaar en logisch is. Alles zit waar het moet zitten. Of een rangeerterrein van een station. Complex? Ja. Begrijpelijk? Ja, zelfs de mensen die daar niet werken zouden het kunnen begrijpen. Alles is zichtbaar en als je zou willen, kun je wel uitvogelen waar de verschillende sporen voor bedoeld zijn. Het eerder genoemde peper-en-zoutstel? Complex? Nee. Begrijpelijk? Mwoah, om zeker te weten waar het zout in zit, zal je het toch echt eerst moeten proberen.
Bij mijn afstudeeronderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid van client.voys.nl, hoor ik onze gebruikers zeggen: “Voys is toch gewoon telefonie? Ik heb geen idee wat al die features kunnen of moeten doen, ik wil gewoon bellen.” Dat kan. Maar vaak is het niet wat je als klant écht wilt. Want je werkt toch maar van 9 tot 5? Dus als de telefoon daarna automatisch doorgeschakeld kan worden naar een voicemail, dan zou dat toch wel handig zijn. Of als er een belangrijk telefoontje ’s avonds gepland staat, is het ideaal als het systeem dat nummer eruit kan filteren en kan doorschakelen naar de mobiele telefoon. En als ik nét even weg ben, kan mijn telefoon dan na 20 seconden doorschakelen naar een andere telefoon? Of zelfs meerdere tegelijkertijd..? Misschien verlang je als ondernemer dan toch meer van je telefonie dan ‘gewoon bellen’.
Alle bovengenoemde instellingen (en meer) zijn mogelijk bij de online beheeromgeving van Voys. Bovendien komen er steeds nieuwe features bij. Maar om de toenemende complexiteit handelbaar te maken, gaat Voys naast het ontwikkelen van deze features nu ook werken aan het begrijpelijker maken van de beheeromgeving. Voor de klant betekent dat nog meer vrijheid en flexibiliteit in het op ieder moment van de dag aanpassen van je telefonie oplossing.
Is VoIP complex? Ja, maar complexiteit is goed. Dat hebben we als mens nodig. Het leven is complex en onze gereedschappen moeten overeenkomen met het leven. Wat we écht willen is begrijpelijkheid, geen eenvoud. Omgaan met deze toenemende complexiteit is voor Voys een grote uitdaging die we graag aangaan voor onze klanten. Dat levert ons veel extra werk op, omdat complexiteit constant is. Hoe makkelijker we het voor jou maken, hoe moeilijker we het voor onszelf maken.
It’s all about design
Vind je VoIP nog steeds complex en wil je dat we je er meer over vertellen? Of heb je specifieke wensen voor je telefonie oplossing en wil je weten of we ze voor je kunnen realiseren? Neem dan contact met ons op via 050-700 99 99.
In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!
Ga naar het blogoverzicht