In 2006 liep ik samen met mijn vrouw in de bergen. Op 2312 meter hoogte, na vier uur wandelen, ging mijn mobiele telefoon over. Ik vond het fantastisch. Ik had bereik hoog in de bergen: het gesprek was doorgeschakeld door Voys’ online telefooncentrale. Ik had een klant aan de telefoon op 2312 meter hoogte midden in Frankrijk.
Het was mijn eerste vakantie na de start van mijn bedrijf en Voys bestond op dat moment alleen nog uit Mark Vletter. “Meer Voys” was er nog niet. Tijdens de vakantie was ik continu telefonisch bereikbaar. Zo was ik bereikbaar voor klanten die hun voicemail wilden wijzigen, maar ook voor nieuwe relaties die graag klant wilden worden. Toch bleef het aantal gesprekken beperkt. Voys had op dat moment namelijk nog maar 23 klanten.
Dit was het enige jaar dat ik zakelijke gesprekken in mijn vakantie niet erg vond. Tijdens iedere vakantie die daarop volgde voelde elk zakelijk gesprek als een domper en een onderbreking van mijn vrije moment.
Dit jaar werken er meer dan 50 mensen bij Voys en deze geweldige collega’s redden zich prima zonder mij. Ze zullen mij niet bellen, ook al brandt de tent af: ook daar vinden ze tijdens mijn vakantie wel een oplossing op.
Als ik nu terugkijk verklaar ik mezelf voor gek. Je bent als ZZP’er 24 x 7 x 52 “je bedrijf”. Je mag daar af en toe dat lange weekend of die twee weken vakantie vanaf trekken. Jij verdient dat, je partner verdient dat en je kinderen verdienen dat. Werk je in loondienst? Dan is dat niet anders!
Wat ik had gedaan met de kennis van nu:
Schakel je telefoon door naar een antwoordservice. Zij nemen buiten openingstijden of wanneer niemand beschikbaar is onze telefoon aan. Ook ’s nachts. Voor klanten van Voys is het prettig dat onze antwoordservice ook op het Voys netwerk aangesloten is.
Op het moment dat de nood aan de man is, bellen zij naar een intern inbreeknummer, zodat klanten met interne storingen wel direct geholpen worden. In andere gevallen maken ze een terugbelafspraak en wordt die binnen een paar uur opgevolgd.
Een slimme oplossing zoals het instellen van een keuzemenu kan ook een uitkomst zijn voor klanten van Voys. Hierbij hoort de beller bijvoorbeeld de volgende tekst: “Ik ben op vakantie en ik ben over twee weken terug. Toets 1 om een voicemailbericht in te spreken, zodat ik je na mijn vakantie kan terugbellen. Toets 2 voor mijn secretaresse.” Aangezien alle diensten per dag aanvraagbaar en opzegbaar zijn, betaal je alleen voor het keuzemenu tijdens je vakantieperiode, omdat je er alleen op dat moment gebruik van maakt.
Als veel klanten je mobiele nummer hebben en bellen, heb je de volgende opties als je op vakantie gaat:
Optie 1: Schakel je nummer door naar de antwoordservice en stop een prepaid simkaart in je telefoon. Op bellen.com lees je hoe je de doorschakeling activeert bij de verschillende mobiele providers. Het is handig dat je antwoordservice het telefoonnummer van je prepaid simkaart heeft voor dringende zaken.
Optie 2: Gebruik een call manager. Deze dienst maakt het mogelijk om al je inkomende gesprekken te blokkeren en eventueel zelfs automatisch te reageren in de vorm van een SMSje. Ook kun je een whitelist aanmaken, zodat bijvoorbeeld je secretaresse of je collega’s op kantoor je wel kunnen bereiken.
Tot slot kan ik je de onderstaande video aanraden.
Ik weet dat je telefoon heel handig is en dat Tripadvisor je op leuk plekken brengt. Ik weet dat Google Maps in het buitenland een uitkomst biedt en ik ben er volledig van op de hoogte dat Whatsappen met je familie op je geweldig is, maar overweeg deze keuze. Zet je telefoon helemaal uit of laat hem thuis.
Gaat dat je echt te ver? Deïnstalleer dan in ieder geval je Twitter, Facebook, Slack, LinkedIn en e-mail applicatie. Geniet van je vakantie!
In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!
Ga naar het blogoverzichtVan 6 december 2024
Van 28 augustus 2024