Zo hebben we de webphone nog stabieler gemaakt

auteursafbeelding
Maya van der Schuit
9 mei 2022 Clock 2 min

Het was de afgelopen weken een paar keer raak met de webphone, steeds deed zich hetzelfde probleem voor: de verbinding viel kort weg. Het probleem lag bij een externe provider die na jaren stabiele dienstverlening veel kleine storingen ervaarde. Omdat we die afhankelijkheid liever niet hebben, werd het tijd voor een oplossing. We leggen je graag uit wat er aan de hand was en hoe de oplossing eruitziet.

Hallo, ben je er nog?

Als je onze webphone gebruikt, bestaat de kans dat je deze vraag onlangs tijdens een telefoongesprek hebt gesteld. En dat de verbinding vervolgens verbroken bleek. Onhandig, zeker als dit in korte tijd vaker gebeurt.

Zodra we bij Voys merken dat er iets aan de hand is met onze telefonie, zoals met de webphone, gaan we direct in de actiemodus. We melden het bij onze toeleverancier en zij gaan vervolgens op zoek naar de oorzaak. Doordat we snel handelen, zijn problemen doorgaans snel opgelost. Maar het liefst voorkomen we ze. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een manier om de webphone nog stabieler te maken en die hebben we gevonden.

Voordat we ingaan op wat die oplossing precies is, leggen we uit hoe de webphone werkt en wat er aan de hand was.

Zo werkt de webphone

De webphone is een door onze klanten veelgebruikte tool. Je bent hiermee telefonisch bereikbaar, zonder dat je een fysiek telefoontoestel nodig hebt. De webphone verandert elke computer in een telefoon. Het enige dat je nodig hebt, is een laptop of pc, headset en (stabiele) internetverbinding.

De webphone is browser-based. Dit betekent dat je naar een website browst, de pagina laadt, inlogt en direct kunt starten met bellen en gebeld worden via de webphone. Gewoon op je vaste, zakelijke nummer.

Als je naar webphone.voys.nl gaat, haalt jouw laptop of pc de pagina op van een server: een computer die in een datacenter altijd beschikbaar is. Maar wat als jouw computer die server niet kan bereiken? Dan ontstaan er mogelijk problemen.

Dit was het probleem

Die onbereikbare weg, die hebben sommige webphone-gebruikers de afgelopen tijd ervaren. De server was niet goed bereikbaar, dat resulteerde soms in een haperende verbinding en mogelijke problemen om de webphone te laden.

De provider waarbij die server wordt gehost, Netlify, kampte al enige tijd met problemen. Vroeger was Netlify’s infrastructuur vlekkeloos, dat was de reden waarom we destijds voor deze partij kozen. Maar na de tweede onderbreking, werd het tijd voor een alternatief.

Dit is de oplossing

Om de problemen op te lossen, hebben we ervoor gekozen om de webphone voortaan op een eigen infrastructuur te hosten. Zo zijn we niet meer afhankelijk van een andere provider en kunnen we er zelf voor zorgen dat jij als klant een stabiele webphone kunt gebruiken.

Het mooie van dit proces is dat we in staat zijn geweest deze wijziging door te voeren zonder dat je dit als klant hebt ervaren. Je kon als klant de webphone blijven gebruiken tijdens deze migratie.

Klaar voor de toekomst

De webphone is een uitgelezen oplossing voor de veelbeller, voor nu en in de toekomst. Je kunt ermee werken waar je wilt en je hebt geen vast toestel meer nodig. Werk je ‘s ochtends op kantoor en ‘s middags vanuit huis? Of werk je een tijdje remote vanaf een zonnig vakantieoord? Met de webphone blijf je gewoon zakelijk bereikbaar op je vaste telefoonnummer.

Feedback? Die geef je door in de webphone zelf. Vragen of hulp nodig? Neem dan gerust contact op met mijn collega’s van Klantgeluk via 050 7009920 of info@voys.nl. Zij helpen je graag verder.

Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Een man met een glimlach staat aan een verstelbaar bureau in een licht en modern kantoor. Hij draagt een mosterdkleurige trui en een koptelefoon met microfoon. Achter hem zitten collega's geconcentreerd achter hun computerschermen. Het kantoor is voorzien van grote ramen waardoor natuurlijk daglicht binnenstroomt en is aangekleed met levendige kamerplanten, wat een frisse uitstraling geeft aan de werkruimte.

Van 23 april 2024

Combineer Voys Reach en Voys Pulse: zo creëer je de beste klantervaring

Van 19 maart 2024

Efficiënter bellen met Call control – beter klantcontact in minder tijd