Oei ik groei: eerste hulp bij een groeiende onderneming

Profielfoto van Maya van der Schuit
Maya van der Schuit
10 februari 2020
Clock 7 min

De zaken gaan goed, zo goed zelfs dat je de zolderkamer uitgroeit. Wat nu, moet je denken aan een kantoor en aan de eerste collega’s? Hoe gaat dat in z’n werk en wat komt er allemaal bij kijken?

Wie een groeiende onderneming heeft, wil overzicht bewaren. Alleen dan kun je de groei van je bedrijf bijbenen. Dat daar een heleboel bij komt kijken, dat begrijpen we en daarom helpen we je graag verder. Of het nu gaat om praktische of strategische zaken, Voys biedt eerste hulp bij jouw groeiende onderneming.

Het rijk niet meer alleen hebben

Kan je de groei van je onderneming alleen aan of heb je extra mankracht nodig? Met andere woorden: is het tijd om één of meer collega’s aan te nemen? Dat is geen gek plan als je bedrijf groeit. Maar het voelt wellicht wel gek, straks ben je niet langer in je eentje. Gelukkig zitten er veel voordelen aan een nieuwe collega. Hij of zij kan je helpen om je zaken op orde te houden. Daarnaast zorgt een nieuwe partner in crime ervoor dat je bedrijf nog verder kan groeien.

Iemand aannemen is niet zomaar iets, zo vindt Peter Jaap, eigenaar van Elgentos, een bedrijf dat webshops ontwikkelt. Volgens hem is juist het aannemen van die eerste collega spannend, omdat je dan niet meer alleen de verantwoordelijkheid over jezelf hebt, maar ook over iemand anders. Toch is een extra paar handen onmisbaar om groei te faciliteren en bij te benen.

Een paar punten waarmee je rekening kunt houden:

  • Breng in kaart waarbij je hulp kunt gebruiken en bedenk wat voor persoon jouw ideale collega is. Maak op basis hiervan een profiel en eventueel een vacature.
  • Kies voor een collega die in je geschetste profiel past én met wie je goed op kunt schieten. Als je in een klein team werkt, is een goede klik hebben belangrijk, anders kunnen het weleens lange dagen worden.
  • Ga niet voor een collega die een exacte kopie is van jezelf, maar zoek iemand die goed is in de zaken die jij wat minder onder de knie hebt.
  • Ga eerst eens op zoek in je netwerk, misschien is er wel iemand dicht bij je in de buurt die die je uit de brand kan helpen.
  • Geen succes binnen je netwerk? Dan kun je een vacature verspreiden, via social media bijvoorbeeld, maar ook je netwerk kan helpen om je vacature de wereld in de slingeren.

Voys is opgericht in 2006 en telt inmiddels ruim vijftig collega’s, maar die werken er allemaal natuurlijk niet al vanaf het begin. Benieuwd hoe Mark, oprichter van Voys, ooit zijn eerste collega aannam? Lees het in zijn column op Sprout.nl.

Van zolderkamer naar kantoor

Een praktisch punt: de huisvesting van je bedrijf. In je eentje is het prima vertoeven op de zolder, maar is dat ook het geval als je één of meer nieuwe collega’s krijgt? En hoe professioneel komt die zolderkamer over als je klanten moet ontvangen? Misschien is het goed om eens na te denken over een andere werkplek.

Er zijn verschillende opties: je kunt een eigen pand fixen, al kost dat wel wat knaken. Je kunt ook werkplekken in een verzamelpand huren. Dat kost natuurlijk ook knaken, maar waarschijnlijk wel wat minder. Aan beide opties zitten voor- en nadelen:

  • Een eigen kantoor biedt privacy. Hecht je daar veel waarde aan? Dan is dit een goede optie. De keerzijde is dat je veel zelf moet regelen: van de internetaansluiting tot de koffiebonen en van schoonmaken tot groot onderhoud.
  • In een verzamelpland heb je wat minder privacy, maar daar zitten de faciliteiten vaak bij de huurprijs in. Dat scheelt weer kopzorgen over de schoonmaak en dat soort dingen.

Op de groei

Groeit je onderneming écht hard en ben je niet van plan je eerste collega aan te nemen, maar je twintigste? Dan is het goed om alvast wat groter te denken. Inspiratie nodig? Ontdek hoe wij een werkplek op de groei vonden en welke keuzes we maakten bij de inrichting van ons droomkantoor.

Stapels papier

Bij een nieuw kantoor en een nieuwe collega komt extra papierwerk kijken. Heb je geen boekhouder? Dan is dit misschien het moment om hier eens over na te denken. Aan het hebben van een boekhouder zitten voordelen. Allereerst neemt hij of zij je werk uit handen. Daarnaast kan het rekenwonder je helpen het onderste uit de kan te halen als het gaat om bijvoorbeeld belastingvoordelen. Natuurlijk, daar staan wel weer extra kosten tegenover. Ben je zelf een held met cijfers en overzicht houden? Dan kun je de administratie ook prima zelf blijven doen. Als je maar grip houdt op je financiën, dat is het belangrijkste.

Of je de administratie nu zelf doet of dit door iemand anders laat doen, basisdingen zoals de facturatie kun je makkelijk via een tool regelen. Vaak kun je hier een boekhouder toegang tot geven. Als je dan zelf nog even goed je bonnetjes goed verzamelt en bewaart, dan kom je al een heel eind.

Collega Mark heeft zijn favoriete tools in een blog op een rijtje gezet. En ja, daar zit ook een tip over een boekhoudpakket tussen.

Groeien je financiën mee?

Bij een groeiend bedrijf horen niet alleen stijgende inkomsten, ook stijgende uitgaven zijn onderdeel van het verhaal. Extra mankracht en een groter kantoor zorgen voor extra kosten. De vraag die je jezelf daarom moet stellen is: kunnen je financiën de groei van het bedrijf aan? Verkoop je bijvoorbeeld een product dat je ineens in veel grotere hoeveelheden moet inkopen? Dan hoort bij die inkoop ook een veel groter bedrag dan eerst.

Een duidelijke stip op de horizon

Groei is goed, maar het is wel belangrijk om voor ogen te houden waar je naartoe wil. Zet daarom een stip op de horizon. Een stip die jij en je collega(‘s) tijdens het werk voor ogen kunt houden. Weet jij al waar je over vijf jaar wil staan met je bedrijf?

Voys is een zelfsturende organisatie, daarom moesten we iets bedenken op het vraagstuk hoe je strategie bepaalt in een bedrijf zonder managers of bazen. We hebben hier geen directeur die ervoor zorgt dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Op basis van het boek Scaling up van Verne Harnish hebben we zelf een strategieproces vormgegeven. Omdat we regelmatig vragen krijgen over hoe we zulke zaken hebben geregeld in onze organisatie, hebben we er een e-book over geschreven. Dat download je hier, gratis. Geen gedoe met je naam en e-mailadres achterlaten. Nope, gewoon klikken en downloaden maar.

Digitaliseer processen

Als het gaat om dagelijkse en terugkerende taken: kunnen dingen die je altijd handmatig doet ook op een digitale manier? In veel gevallen is het een goed idee om dat te doen: digitaliseren en automatiseren. Het scheelt je tijd en als ondernemer weet je vast dat tijd geld is. Het automatiseren en digitaliseren van processen scheelt werk. Zo heb je weer tijd voor andere zaken.

Hoe minder handelingen je zelf (of zelfs handmatig) hoeft te doen, hoe meer tijd je overhoudt. Die kun je weer besteden aan je core business en aan dingen die je wel leuk vindt.

Wees kritisch

Wees kritisch op je werk, op de processen binnen je werk en op je eigen werkgeluk. Want is die groei echt wat je wil? Zo ja, mooi, lekker bezig. Is dat niet het geval? Ga dan eens bij jezelf te rade of je de dingen niet iets anders moet aanpakken.

Groei je om het groeien? Dat kan een prima strategie zijn als je van ondernemen houdt. Dan moet je je onderneming zo inrichten dat je steeds weer uit je jas groeit, of op een manier dat je nieuwe dingen kunt gaan doen. Is groeien om het groeien liever niet wat je wil? Dat kan natuurlijk ook. Dan kun je aansluiten in het rijtje van, daar is-ie weer, Peter Jaap. Hij is gaan ondernemen zodat hij kan doen wat hij het liefste doet: programmeren en webshops bouwen. De groei die zijn onderneming doormaakt, is mooi meegenomen, maar nooit een ambitie van hem geweest.

Wat is jouw rol als ondernemer?

Last but not least: betekent het dat jij als oprichter van je onderneming automatisch de baas bent en blijft? In veel gevallen is dat zo en dat is ook best logisch. Als oprichter weet je welke koers je wil varen, nieuwe collega’s komen als het ware bij jou aan boord. Zij gaan werken bij een bedrijf waarachter jij het magische brein bent.

Sommige ondernemers starten met ondernemen omdat ze graag eigen baas willen zijn. Anderen beginnen omdat ze een briljant idee hebben waarmee ze de wereld willen veroveren. Weer anderen willen gewoon doen wat ze leuk vinden: of dat nu ondernemen is of het uitvoerende werk waarmee ze zich bezighouden.

Toch is het niet vanzelfsprekend dat je als oprichter ook aan het hoofd blijft staan. Als we onszelf weer even als voorbeeld nemen: Voys werkt volledig zelfsturend, dit betekent dat er bij ons geen managers en bazen rondlopen. En nee, ook de oprichter van Voys is hier niet de baas. Lees hier hoe dat precies gaat, werken zonder bazen. Dan ontdek je ook direct of het voor ons een beetje werkt of niet.

 

Heb jij ook een tip die in dit verhaal niet mag ontbreken? Geef ‘m dan vooral aan ons door via spraakmakers@voys.nl. 

Ben je benieuwd hoe andere ondernemers de groei van hun onderneming hebben doorgemaakt? Je leest hun verhalen hier.

Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Ga naar het blogoverzicht
Informatie delen met collega’s: 5 tips voor ijzersterke interne communicatie

Van 21 juni 2024

Informatie delen met collega’s: 5 tips voor ijzersterke interne communicatie

Lees verder Arrow right
Strategisch samenwerken als impactorganisatie: zo pak je dat aan

Van 29 mei 2024

Strategisch samenwerken als impactorganisatie: zo pak je dat aan

Lees verder Arrow right