Koppel je telecomoplossing

auteursafbeelding
Joris
26 februari 2013 Clock 3 min
Image placeholder

Toen ik aan één van onze support medewerkers vroeg hoe onze module Webhooks werkt, was de uitleg die ik kreeg:

“Een HTTP request die een externe URL oproept!”

Voor iemand die destijds al trots was als hij de juiste webpagina op Google vond, was deze uitleg behoorlijk onbegrijpelijk. Ik wist niet wat een ‘HTTP request’ of ‘externe URL’ was. Uiteindelijk blijkt de uitleg en de werking van de Webhooks helemaal niet zo moeilijk te zijn. Kort gezegd komt het erop neer dat het de professionaliteit van je telecomoplossing verhoogt.

Met de Webhooks kan je namelijk een webpagina oproepen die te koppelen is aan je telecomoplossing. De uitleg was me min of meer duidelijk, alleen wist ik nog steeds niet waarom je een webpagina zou moeten oproepen om de professionaliteit van je telecomoplossing te verhogen. De volgende voorbeelden van onze klanten maakten mij duidelijk wat de toegevoegde waarde daarvan is.

Actuele weersverwachting

Een van onze klanten heeft een up-to-date database van alle plaatsen in Nederland met de op dat moment gemeten temperatuur en verwachte weersomstandigheden. Werknemers in de bouw bellen naar een speciaal ingesteld nummer, waar de beller vervolgens gevraagd wordt het netnummer in te voeren van de plaats waar hij die dag gaat werken.

Eenmaal het netnummer ingetoetst, krijgt de werknemer te horen of de werkzaamheden die dag door kunnen gaan of niet. Hoe het werkt? Het nummer dat ze intoetsen, staat gekoppeld aan een plaats in Nederland met bijbehorende weersverwachting. Als iemand het netnummer intoetst, roept hij middels de Webhook de webbased database op. De uitkomst (dus de plaats) is weer gekoppeld aan een melding. Deze melding kan zijn “Het wordt prima weer, veel plezier op je werk” of “Oei, wat wordt het koud, blijf maar lekker thuis”.

http-koppeling

Koppeling met je CRM-systeem

Een andere leuke mogelijkheid is een koppeling met een CRM-systeem, een oplossing waar we bij Voys zelf ook mee werken. In ons CRM-systeem worden door onze accountmanagers de contactgegevens van (potentiële) klanten ingevuld. Wanneer de klant ons vervolgens belt, wordt in ons CRM-systeem het nummer opgezocht van die klant. De naam van de klant en de accountmanager die de klantgegevens heeft aangemaakt, zijn gekoppeld aan dit nummer. Deze gegevens worden meegestuurd naar het display van onze VoIP telefoon. Zo weten we precies wie er belt en welke accountmanager de telefoon moet beantwoorden.

Google AdWords

Iets lastiger, maar zeker wel mogelijk, is het doormeten van online marketing (Google AdWords) campagnes. Iedere unieke online campagne krijgt een telefoonnummer toegewezen, die uiteindelijk weer uitkomt op het hoofdnummer. Het is nu mogelijk te meten bij welke bron (campagne) het gesprek is begonnen. Deze gegevens kan je dan koppelen aan Google Analytics. Voys levert weliswaar alleen de ‘ingrediënten’ telefoonnummers en Webhooks. De verdere inrichting van Google Analytics ligt volledig bij de klant. Andre Scholten heeft hier in het verleden een artikel over geschreven op Marketingfacts.

Eindeloos VoIP

Aan de hand van deze voorbeelden werd het mij duidelijk dat de mogelijkheden van VoIP telefonie werkelijk eindeloos zijn. Het blijft echter een samenwerking tussen de klant en Voys: Voys levert de telefoonnummers en de mogelijkheid tot eenWebhook. De klant moet zelf de database, het CRM-systeem of de Google Analytics pagina inrichten en de intelligentie bouwen, zodat de desgewenste informatie verstuurd kan worden naar de VoIP telefonie.

‘HTTP request’ en ‘externe URL’: voorheen tamelijk onbekende begrippen voor mij, nu helemaal geïntegreerd in mijn woordenportefeuille. Heb je informatie die je wilt koppelen aan je VoIP telefonie, weet dan dat de restrictie bijna nooit bij de technologie van VoIP telefonie ligt. Neem vooral contact met ons op wanneer je geïnteresseerd bent in een ‘HTTP request’ die een ‘externe URL’ moet oproepen. Dan bespreken we de mogelijkheden!

Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 23 april 2024

Voldoen aan de AVG: dit zijn de valkuilen bij internationaal ondernemen

Van 19 februari 2024

Zo maak je van jouw organisatie de ultieme werkomgeving