Wat zijn de voordelen van VoIP-telefonie?

auteursafbeelding
Joris
7 november 2018 Clock 2 min

Voordelen van VoIP

Wat zijn de voordelen van VoIP-telefonie is een veelgestelde vraag waarop waarop we een goed antwoord hebben. Het is als eerste belangrijk te weten wat nu precies VoIP-telefonie is en wat VoIP voor jouw bedrijf voor voordelen biedt. De afkorting staat voor Voice Over IP. Er zijn verschillende synoniemen voor deze manier van telefonie, zoals internetbellen en IP-telefonie. Je belt via internet en dus niet via een ISDN-lijn of via een analoge lijn. Graag zet ik de voordelen van internettelefonie voor je op een rijtje.

Voordelig bellen met VoIP zakelijk

Het eerste voordeel is dat je met VoIP-telefonie extra voordelig uit bent. Het is nu eenmaal veel goedkoper om via internet te bellen. Binnen het eigen bedrijfsnetwerk is het bellen zelfs onbeperkt gratis. Het financiële voordeel is onder meer te danken aan het gegeven dat je geen analoge telefoonlijn of een dure fysieke telefooncentrale meer nodig hebt. Zakelijk bellen is op deze manier veel voordeliger.

Onbeperkte capaciteit en optimale flexibiliteit

Zakelijke VoIP-telefonie kent een onbeperkte capaciteit en optimale flexibiliteit. De onbeperkte capaciteit heeft onder meer betrekking op de bereikbaarheid. Met VoIP-telefonie is er namelijk nooit een lijn bezet, maar kun je zoveel gelijktijdige gesprekken voeren als er toestellen zijn. Ook op hetzelfde telefoonnummer.

De flexibiliteit maakt het mogelijk om telefonie met je bedrijf mee te laten groeien. Daar zijn geen extra investeringen voor nodig. Je sluit één of meerdere VoIP-toestellen aan op internet en stelt eenvoudig in de online telefooncentrale in wat er moet gebeuren als je nummer gebeld wordt. Meer is niet nodig. Krijg je een nieuwe collega, dan kan deze op de eerste werkdag al een eigen telefoon met eigen telefoonnummer krijgen.

Combinatie met andere systemen

VoIP biedt nog meer voordelen. Omdat het volledig werkt via het internet is integratie met andere bedrijfssystemen mogelijk. Bijvoorbeeld om informatie met CRM-systemen uit te wisselen of te gebruiken voor het doormeten van telefonische marketingactiviteiten

Inzicht en statistieken

In de online telefooncentrale kun je niet alleen alles zelf eenvoudig instellen, maar krijg je ook inzicht in al je gesprekken en daarbij behorende gespreksstatisiteken. Zo zie je bijvoorbeeld op welke tijdstippen de meeste inkomende telefoontjes binnenkomen, waar je bijvoorbeeld je personeelsbezetting op kunt aanpassen.gesprekken zijn gevoerd. VoIP bellen voorziet in het gemak van online rapportages voor inzicht in het belverkeer van je bedrijf.

We hopen dat de vraag wat de voordelen van VoIP-telefonie zijn in deze blogpost ruimschoots beantwoord is. Wil je meer weten over wat VoIP-telefonie kan betekenen voor jouw bedrijf? Bel ons dan op 050 700 9900 of bekijk onze productenpagina.

Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 19 maart 2024

Efficiënter bellen met Call control – beter klantcontact in minder tijd

Van 20 februari 2024

De perfecte telefooncentrale instellen voor jouw bedrijf – de beste tips en tricks voor het MKB