Safety first: zo zorg je zelf voor een snelle en veilige netwerkverbinding

auteursafbeelding
Ritske van Ravels
14 december 2023 Clock 6 min

WhatsApp, Google Meet, Zoom of Microsoft Teams: je bent de hele dag online bereikbaar voor klanten en collega’s. Voor jou is het zaak dat jouw tools optimaal werken en veilig zijn. Maar wist je dat je daar zelf veel invloed op hebt? Check wat jij vandaag nog kunt doen om jouw netwerkverbinding te verbeteren.

Goed om te weten: bellen met Voys werkt via VoIP. Dit staat voor Voice Over Internet Protocol. Of, als je het simpel stelt, bellen via internet. Het grote voordeel van VoIP is dat het jou de kans geeft om heel flexibel te werken. Je belt gewoon met je vaste nummer, maar wel vanaf waar en wanneer jij dat wilt.

Daarvoor heb je twee dingen nodig:

  1. Een telefoon of laptop die VoIP ondersteunt, zoals een bureautoestel, onze app, de webphone of onze Microsoft Teams-integratie.
  2. Een stabiele en veilige internetverbinding.

Dit heb je nodig voor een goede en veilige verbinding via VoIP

Het internet in heel Europa is van goede kwaliteit. Zeker in Nederland en België maak je altijd gebruik van een goede netwerkverbinding. In veruit de meeste gevallen voer je dus een kraakhelder gesprek als je belt met VoIP.

Maar, kraakhelder bellen is niet genoeg. Een veilig telefoonsysteem heeft topprioriteit, want dit raakt niet alleen jouw eigen onderneming, maar natuurlijk ook de klanten met wie je belt.

Bij Voys werken we er keihard aan om jouw veiligheid te waarborgen. Maar, er zijn ook een paar dingen die je zelf kunt doen om jouw verbinding via VoIP van hoge kwaliteit en superveilig te maken. Die zetten we graag voor je op een rijtje.

Stel je router en firewalls goed in

Zonder goede router ben je nergens.

Voor locaties met minder dan vijf werkplekken, kom je een heel eind met de router die je krijgt van je internetprovider voor een kwalitatieve en stabiele netwerkverbinding. Verbind je je bureautoestel, Voys App of Webphone met de standaard meegeleverde router van je internetprovider en je kunt direct aan de slag. (Vooral de FRITZ!-box-router is een echte topper!)

Voor de veiligheid sluit je een VoIP-toestel altijd achter een router aan. Dan is het toestel niet voor kwaadwillenden van buitenaf bereikbaar. (Ook niet voor mensen met goede bedoelingen trouwens.)

De meeste routers hebben een firewall-functionaliteit. Een firewall checkt binnenkomend en uitgaand internetverkeer. Een firewall houdt dubieus verkeer tegen en beschermt zo jouw netwerk. Wij raden je echt aan om een firewall te gebruiken. Het verschilt van router tot router hoe je de firewall instelt. De algemene instellingen van jouw firewall vind je op onze hulppagina.

Slimme tip: blokkeer al het VoIP-verkeer, behalve die van en naar onze servers. Dan zit je altijd goed en weet je zeker dat het toestel alleen werkt op jouw eigen netwerk.

Voor vaste toestellen is het mogelijk om het VoIP-account zo in te stellen dat deze alleen vanaf een bepaalde netwerklocatie verbinding kan maken met onze servers. Dit kun je zien als een extra veiligheidsmaatregel.

Gebruik je liever je eigen router, bijvoorbeeld omdat je meer werkplekken hebt? Denk er dan wel om dat je de SIP ALG uitzet. Dit is voor onze diensten niet nodig en zorgt soms zelfs voor problemen.

Voorkom een netwerkprobleem door Dubbel-NAT

Een router maakt een vertaalslag tussen een intern netwerk (LAN, jouw kantoornetwerk bijvoorbeeld) en een extern netwerk (WAN, het internet). Op het moment dat jij jouw netwerkapparatuur, zoals computers, printers en telefoons, aansluit op een router die weer staat aangesloten op een andere router, gaat het mis.

Hoe dat kan? De vertaalslag van een intern naar een extern netwerk vindt twee keer plaats. Dat kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat er geen geluid met het gesprek wordt meegestuurd.

Dit probleem noemen we Dubbel-NAT. NAT staat voor Network Adress Translation. Wij merken dat dit bij onze klanten het meest voorkomende netwerkprobleem is.

Gelukkig is er een oplossing:

  • Sluit de router aan op de eerste router in je pand
  • Zet de eerste router in een bridge-modus

In de bridge-modus kun je de fysieke netwerksituatie laten zoals hij is, maar vindt er op de eerste router geen NAT meer plaats. Zo los je het probleem structureel op. Je internetprovider kan dit vaak op afstand voor je doen.

Sluit een switch aan voor extra netwerkpoorten

Heb je meer toestellen dan netwerkpoorten? Sluit dan een switch aan op jouw router. Je hebt direct de beschikking over extra netwerkpoorten.

Bijkomend voordeel: veel switches gebruiken tegenwoordig Power of Ethernet. Power of Ethernet betekent dat de stroomaanvoer van het toestel dat je wilt aansluiten via de etherkabel gaat. Dus, geen gehannes meer met oplaadkabels. Alle VoIP-toestellen die wij leveren ondersteunen deze functie.

Dus, kabeltje erin en bellen. Rechtstreeks in de router of dus in een switch.

De meeste bureautoestellen ondersteunen geen WiFi. De WiFi-adapter in de bureautoestellen die wel WiFi ondersteunen, zijn lang niet zo stabiel als een bekabelde verbinding.

Goed om te onthouden: onze webphone en app werken natuurlijk wel gewoon met een WiFi-verbinding.

Vergelijk de kwaliteit van 4G/5G en WiFi met elkaar

De webphone en onze app werken prima via een goede WiFi-verbinding. Toch is het slim om je WiFi te vergelijken met de kwaliteit van je 4G/5G-verbinding. Want ook al is de WiFi op zich dik in orde, er spelen soms factoren die ervoor zorgen dat de kwaliteit daalt.

De plaatsing van de WiFi-router, maar ook de constructie van het pand waar je werkt, de WiFi-kanalen en de instellingen van jouw eigen telefoon hebben invloed op de kwaliteit van je WiFi.

Ervaar je problemen, probeer dan je smartphone eens op 4G/5G te zetten of verbind je laptop met de kabel en test de webphone op die manier uit. Als het dan soepel loopt, heb je een snelle oplossing om weer zorgeloos te kunnen bellen.

Maak nooit, maar dan ook echt nooit, gebruik van openbare WiFi-verbindingen als je wilt bellen via VoIP. Of beter, doe dit sowieso maar niet. AVG heeft daar een paar overtuigende redenen voor.

Overweeg een 4G/5G-router

Blijkt nou dat de WiFi inderdaad een probleem is bij het bellen via VoIP, dan is de aanschaf van een 4G/5G-router het overwegen waard. Dit komt vaak voor in buitengebieden, maar soms ook op nieuwe bedrijventerreinen.

Het is superfrusterend als je geen normaal VoIP-gesprek kunt voeren. Of nog erger: als het bellen helemaal niet lukt. Een 4G/5G-router lost dit probleem voor je op.

Laat een WiFi-bridge professioneel aanleggen

Professioneel aangelegde WiFi-bridges kunnen een goede oplossing zijn en werken in de basis prima. Denk bijvoorbeeld aan een WiFi-bridge van je kantoor naar je loods of werkplaats. Vraag een gerenommeerd bedrijf om je hiermee te helpen.

Een WiFi-bridge die je zelf aanschaft en installeert, werkt in de praktijk bijzonder slecht. Ook voor je telefonie is een WiFi-bridge geen oplossing, want veel bureautoestellen werken matig op WiFi. Als je problemen ervaart, is het beter om je telefonie bekabeld aan te sluiten.

Laat de powerline-adapters in de winkel liggen

Ken je ze? Die adapters die je in het stopcontact steekt en die er voor zorgen dat je internet via het stroomnet via elk stopcontact weer opgepikt wordt?

Laat die maar mooi in de winkel liggen, want ze werken voor geen meter.

Stroomkabels zijn geen geschikte dragers voor dataverkeer, want daar zijn ze niet voor bedoeld. Als je alleen wilt internetten opent je pagina misschien een fractie van een seconde later, maar zodra je VoIP-telefonie gebruikt, gaat het goed mis. De gesprekken haperen en je hebt geen geluid.

Gebruik altijd goede Cat5e of Cat6 UTP-kabels voor je inpandige netwerk.

Heb je vragen over je netwerkverbinding?

Kom je er niet uit of loop je ondanks mijn tips tegen problemen aan? Neem een kijkje op onze hulppagina’s, daar plan je ook eenvoudig een belafspraak in met een van mijn collega’s.

Desk phone

Benieuwd naar VoIP-telefonie?

Ontdek de mogelijkheden van bellen via internet met Voys.

Neem de tour

Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 19 maart 2024

Efficiënter bellen met Call control – beter klantcontact in minder tijd

Van 18 maart 2024

De voordelen van automatische gesprekssamenvatting voor jouw klantenservice