0800- & 0900-servicenummers

auteursafbeelding
Joris
26 februari 2013 Clock 2 min
Image placeholder

Servicenummers. Er zijn verschillende soorten met elk hun eigen doel. Vaak zijn de verschillen tussen deze nummers niet duidelijk. Daarom gaan we in op het ‘hoe’ en het ‘waarom’ van deze nummers.

De verschillen

0800-nummer:

Een 0800-nummer is het meest klantvriendelijke nummer voor de beller. Dit is een gratis informatienummer waarvan de nummerhouder alle gesprekskosten op zich neemt. Hiermee wordt de drempel om te bellen volledig weggenomen. Bedrijven kiezen voor dit nummer wanneer ze bijvoorbeeld benaderd willen worden voor een wervingsactie of omdat ze onderscheid willen maken tussen bestaande klanten en nieuwe klanten. In het laatste geval kun je bijvoorbeeld een 0800-nummer nemen zodat bestaande klanten gratis contact met jouw bedrijf kunnen opnemen. Voor nieuwe klanten neem je dan wel een telefoonnummer waar de klant gesprekskosten voor moet betalen.

0900-nummer:

Bij een 0900-nummer is het andersom. De beller betaalt een tarief per minuut of per gesprek. Dit tarief wordt kenbaar gemaakt aan het begin van het gesprek. Afhankelijk van het tarief kost het gesprek niets voor de nummerhouder zelf. Deze kan zelfs geld verdienen aan het nummer. Een 0900-nummer wordt bijvoorbeeld gebruikt als een bedrijf veel informatie of services verleent. Hierbij moet je denken aan nieuwsberichten of een helpdesk. Vaak wordt een 0900-nummer gebruikt omdat het nummer een professionele uitstraling heeft. De drempel om te bellen als klant wordt wel hoger, doordat het gesprek geld kost. Dit kan aan de andere kant ook juist wenselijk zijn wanneer je wilt dat enkel een specifieke doelgroep contact met je opneemt.

Servicenummers

Aanvraag

Voor beide nummers geldt dat er gekozen moet worden tussen een kortcijferig of een langcijferig nummer. Een kortcijferig nummer is makkelijk te onthouden; met een langcijferig nummer is het mogelijk om de naam van je bedrijf in het nummer te verwerken. De nummers moeten eerst worden aangevraagd bij de ACM, de Autoriteit Consument en Markt. Dit is een onafhankelijke toezichthouder die kijkt of de nummers worden gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn. Een 0900-nummer is in het verleden nogal eens ingezet als primaire inkomstenbron. Hier is een dergelijk nummer niet voor bedoeld. Dit is tevens de reden dat servicenummers soms worden geassocieerd met de minder leuke bedrijven: bedrijven die de bellende klant zien als een doelgroep waaraan makkelijk te verdienen is.

Welk servicenummer is het meest geschikt voor mijn bedrijf?

De vraag is vooral wat je met een dergelijk nummer van plan bent. Een 0800-nummer is voor de klant altijd goed, onderschat echter niet de kosten die je met zo’n nummer maakt. De kosten van een 0900-nummer lijkt in deze aantrekkelijker: zo verdien je tenminste nog wat aan al die gesprekken. Denk hierbij wel goed na over het tarief dat de beller moet gaan betalen. Zo kan de klant per gesprek of per minuut een bedrag betalen dat je zelf vast stelt. Bij een laag tarief met weinig tot geen pay-out is het wellicht beter om een landelijk nummer te kiezen. Hierbij zijn de kosten voor de beller lager en is drempel om te bellen lager. Een hoog tarief zie je vaak bij de eerder genoemde bedrijven die, al achteroverleunend, geld willen verdienen. Het is nog best lastig om erachter te komen of een servicenummer wel of niet bij je bedrijf past. Gelukkig zijn we bij Voys dagelijks bezig met dergelijke nummers. Overweeg je een servicenummer aan te vragen? Neem dan gewoon even contact met ons op en kom erachter wat het beste is voor jouw bedrijf.

Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 19 maart 2024

Efficiënter bellen met Call control – beter klantcontact in minder tijd

Van 20 februari 2024

De perfecte telefooncentrale instellen voor jouw bedrijf – de beste tips en tricks voor het MKB