Dit zijn de bestgelezen Voys-verhalen van 2021

auteursafbeelding
Maya van der Schuit
13 december 2021 Clock 5 min

Lees je onze verhalen graag? Meld je dan nu aan voor Marks nieuwsbrief vol verhalen die jou en je onderneming helpen groeien. 

Eindejaarslijstjes, je wordt ermee overspoeld in december. Toch kunnen we het bij Voys niet laten om bij te dragen aan de wildgroei van lijsten. We publiceerden tot nu toe 50 verhalen in 2021, gemiddeld een per week. En jullie wisten de weg naar onze stukken goed te vinden. Collega Maya heeft de populairste verhalen op een rij gezet.

1. Starten met zelfsturing

Op de eerste plaats is geëindigd, tromgeroffel, ons e-book Starten met zelfsturing. Stiekem spelen we een beetje vals, want het boek telt inmiddels 28 losse hoofdstukken. Neem bijvoorbeeld het hoofdstuk over strategie bepalen, dat komt handig van pas zo met het nieuwe jaar in aantocht.

Starten met zelfsturing is een meeschrijfexperiment. Sinds mei dit jaar publiceren we elke week een nieuw hoofdstuk waaraan anderen hebben bijgedragen. Het resultaat mag er zijn: een inhoudelijk how to-boek over anders organiseren. Rondom de feestdagen lassen we een publicatiepauze in en in januari zetten we de laatste twee hoofdstukken online.

2. Onze rechtszaak tegen Agentschap Telecom

In het voorjaar waren we druk met onze rechtszaak tegen Agentschap Telecom. Om klanten en geïnteresseerden op de hoogte te houden, schreven we er verschillende stukken over. Waar die zaak om draaide? Een boete, die we niet wilden betalen. Want we kregen maar geen antwoord op de vraag of de klantdata die wij verplicht zijn te delen met de staat wel goed wordt beschermd. De zaak riep nogal wat vragen op, die hebben we in een uitgebreid verhaal beantwoord.

Uiteindelijk hebben we de rechtszaak gewonnen. Mooi nieuws, toch? Niet helemaal. Ja, we wonnen de rechtszaak en hoefden geen boete te betalen. Maar we moeten voortaan wel al onze privacygevoelige klantgegevens aanleveren bij de overheidsdatabase CIOT. Die database is niet veilig en daarmee betalen we een beetje met jouw privacy. En dat is een hoge prijs.

3. Weg met die eindeloze to-do-lijst

We mochten gedag zeggen tegen die boete, en dat deden we ook tegen onze to-do-lijst waaraan maar geen einde leek te komen. Collega Mark stond op het punt om z’n lijst met to-do’s uit het raam te gooien. Weg ermee. Totdat hij er een handig systeem voor ontwikkelde waardoor hij tegenwoordig grip heeft op zijn taken. En sharing is caring, dus hij heeft z’n systeem op papier gezet.

4. Lessen over gedistribueerd werken

Hybride werken is misschien wel het modewoord van zowel 2020 als 2021. Bij Voys kiezen we liever voor de term gedistribueerd werken. Waarom? De term hybride werken verwijst naar twee opties: de thuiswerkplek en de werkplek op kantoor. En dat terwijl er zoveel meer werkplekken te bedenken zijn. In het begin van het jaar schreef collega Mark op welke lessen je over gedistribueerd werken kunt leren van de oprichter van WordPress. In de zomer schreef collega Wouter een stuk over hoe je in drie stappen van hybride (of gedistribueerd) werken een succes maakt.

5. Overal internet met Starlink van Elon Musk

Razendsnel internet, overal ter wereld, voor een relatief lage prijs: dat is precies wat Starlink belooft. Starlink is een satellietnetwerk dat hoort bij het bedrijf SpaceX, opgericht door Elon Musk. Samen met Wouter van Greatwaves testte collega Mark Starlink. Na de test hebben we de belangrijkste vragen én antwoorden op een rij gezet.

Liever de video kijken die we hierover maakten? Mag ook!

6. Fouten maken moet: dit was onze epic fail van het jaar

Ons offerte-aanvraag-proces werkte een tijdje niet helemaal naar behoren, daardoor misten we zo’n 200 offerte-aanvragen. En daar kwamen we pas veel te laat achter. Het credo bij Voys luidt al jaren: ‘fouten maken is verplicht’. Wel met de voorwaarde dat we ervan leren. Collega Wouter besloot het verhaal over onze epic fail op te schrijven, zodat niet alleen wij, maar ook anderen de kans krijgen om deze fout niet (nog een keer) te maken.

7. Alle Freedom-wijzingen op een rij

Nieuwe knoppen, een andere lay-out: er is afgelopen jaar flink wat veranderd in Freedom, ons telefonieplatform. Veranderingen die onze klanten steeds makkelijker maken om het belplan in te richten. Collega Harriet verzamelde alle onlangs doorgevoerde veranderingen in Freedom en zette die op een rij.

8. Telefoonspam: zo kom je ervanaf

Telefoonspam, een herkenbare ergenis. Een onbekend nummer verschijnt op het scherm van je telefoon. Je besluit niet op te nemen. Vijf minuten later gaat je telefoon opnieuw en tien minuten daarna weer. Als je opneemt, krijg je een ‘bandje’ aan de lijn. Je bent slachtoffer van telefonische spam. Hoe werkt dit? En vooral, hoe kom je ervanaf? Collega Mark schreef het op.

9. Meer telefoontjes van nieuwe klanten

Telefonisch goed bereikbaar zijn, dat kunnen we bij Voys wel voor je regelen. Maar hoe zorg je er vervolgens voor dat je gebeld wordt door nieuwe klanten? Collega Suzanne weet het antwoord op die vraag, vijf antwoorden zelfs. Ze zette vijf tips op rij waarmee je telefoon binnen no time roodgloeiend staat.

10. Persoonlijk klantcontact in een groeiend bedrijf

Persoonlijk klantcontact, daar houden we bij Voys van. Zo heeft elke klant een eigen contactpersoon en staan de profielen van alle collega’s op onze teampagina, zo weet je precies wie je aan de lijn hebt. Is je bedrijf klein? Dan is persoonlijk klantcontact niet zo lastig. Maar hoe groter je organisatie, hoe ingewikkelder het wordt om het contact persoonlijk te houden. Collega Suzanne en vijf Klantgelukkers delen hun tips voor persoonlijk klantcontact bij een groeiend bedrijf.

Stay tuned

Lees je onze verhalen graag? Of is het je goede voornemen om dat in 2022 vaker te gaan doen? Tof, dat waarderen we enorm. En we hebben er iets nieuws op bedacht: een contentnieuwsbrief. Schrijf je hier in, dan ontvang je de nieuwste Voys-verhalen gewoon in je mailbox. Zin om nu verder te lezen? Check dan onze blogpagina, daar vind je een heleboel stukken die het lezen waard zijn. Zoals Wat is een SIP-trunk?

In 2022 gaan we gewoon door met toffe verhalen schrijven. Stukken die jou en je bedrijf verder helpen. We geven alvast een voorproefje: in februari starten we in samenwerking met Digitale Fitheid een cursus die je in zes weken helpt om digitaal fit te worden. Stay tuned!

Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 19 maart 2024

Efficiënter bellen met Call control – beter klantcontact in minder tijd

Van 20 februari 2024

De perfecte telefooncentrale instellen voor jouw bedrijf – de beste tips en tricks voor het MKB