Over Voys

Responsibility Report: verantwoording aan onze klanten

meer telefoontjes nieuwe klanten voys freedom bellen zakelijke telefonie

Zorgen dat jouw bedrijf kan bellen en bereikbaar is voor je klanten

Dat doet Voys. Maar wie klant bij ons is, draagt bij aan meer. We laten je graag zien wat dat betekent.

Voys is onderdeel van een aantal bedrijven, waartoe ook VoIPGRID behoort. De development-tak van Voys ontwikkelt het award-winning cloud-telefonieplatform Freedom. VoIPGRID brengt dit platform white-label via partners naar de markt en Voys is één van de ruim 200 partners van VoIPGRID. Samen ondersteunen wij onze stichting: 48percent.org. De stichting heeft de beschikking over één procent van de gezamenlijke omzet en vijf procent van de gewerkte uren van de organisatie. Het faciliteren van toegang tot internet voor de mensen die dit niet hebben, staat bij de stichting centraal.

Dit rapport focust op de activiteiten van Voys, maar bevat de data van al onze activiteiten om een goed overzicht te geven. Wat alle bedrijven delen is de reden van bestaan: we geven mensen een gelijkwaardige stem.

“Giving people an equal voice”

Dit doen we niet alleen met onze techniek, maar ook met de manier waarop we die ondersteunen en de manier waarop we gelijkwaardig met elkaar samenwerken.

Met wat we doen en hoe we dat doen, zetten we een stempel op de wereld om ons heen. Dat stempel kent drie grote onderdelen:

  1. We ontwikkelen technologie die verbindt
  2. We werken gelijkwaardig samen en laten zien hoe we dat doen
  3. We gebruiken onze middelen om een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij

Naast deze drie elementen, kijken we in dit rapport naar de financiën en werpen we een blik op de toekomst.

2021: een jaar waarin we gedistribueerd samenwerkten

We hebben een aantal waarden die leidend zijn in de manier waarop we samenwerken met elkaar en onze relaties.

Open: we zijn open en transparant in wat we doen, hoe we het doen en waarom we het doen. We ontwikkelen open technologie met een open mentaliteit en we delen onze kennis vrijelijk.

Ondersteunend: we geven om de organisatie die we zijn, het werk dat we doen en de mensen met wie we dat doen. We zijn vriendelijk, attent, behulpzaam en coöperatief.

Gelijkwaardig: we kijken niet naar je functieomschrijving, we kijken niet naar je titel. We kijken naar wie je bent en wat je doet. Zo komen we samen, zo werken we samen. We behandelen iedereen als gelijken omdat we allemaal verschillend en toch gelijkwaardig zijn.

Evoluerend: verandering is een werkwoord dat we omarmen, zowel in de manier waarop we werken als in de technologie die we ontwikkelen. We stellen de waarom-vraag en dagen de status quo uit. We dagen onszelf uit om elke dag één procent beter te zijn. Dit stelt ons in staat om te groeien.

Hoe ondersteun je 144.886 eindgebruikers, met een club mensen die op afstand én op locatie samenwerken?

2021 stond voor ons vooral in het teken van gedistribueerd werken. We oefenden hier veel mee en deelden de lessen die we leerden via de artikelen die we schreven. Ook gaven we dit onderwerp veel aandacht in het boek dat we schreven. Met 15 schrijvers transformeerden we alles wat we weten over werken zonder managers, van losse woorden naar een samenhangend verhaal.

Verder mochten we 6.120 nieuwe klanten verwelkomen, werden onze blogs door meer dan 125.000 mensen gelezen. Met onze stichting 48percent.org hadden we impact op ruim 7.500 mensen.

We ontwikkelen technologie die verbindt

Nieuwe website, nieuwe app

We lanceerden in maart 2021 de nieuwe voys.nl-website. Naast een nieuwe look, kreeg de website een belangrijke nieuwe functie: je kunt nu binnen tien minuten zelf klant worden. Een prachtige stap voor ons, maar vooral voor de nieuwe klanten die zich aansluiten.

De nieuwe klanten kunnen tegenwoordig ook gebruik maken van alle functies van ons platform en zelfs de telefoongesprekken zijn nu inbegrepen in het bedrag dat je per gebruiker betaalt. Het beheren van die functies maakten we in 2021 in veel kleine stappen weer een stuk eenvoudiger.

Verder werkten we hard aan onze nieuwe app die in het begin van 2022 voor onze Android-gebruikers beschikbaar werd. De app brengt een nog betere audiokwaliteit, je kunt er met ‘call through’-technologie nu ook mee bellen als je weinig internet hebt en de app is volledig ontwikkeld op basis van de feedback van onze gebruikers. De iOS-versie volgt in het voorjaar van 2022.

Wat de nieuwe Voys App echt bijzonder maakt, is dat die volledig opnieuw is opgebouwd en daarmee jaren aan nieuwe ontwikkelingen gaat faciliteren.

We werken gelijkwaardig samen en laten zien hoe we dat doen

Geen managers, geen functies

Daar begonnen we ooit mee én dat blijven we doen. Eind 2021 werkten we met 142 mensen gelijkwaardig samen. We ervaren elke dag dat dit simpelweg beter werkt dan bureaucratie. Ons werk is er leuker en beter door. En dat ervaar je als klant, want gelukkige collega’s zorgen met een lach voor hun klanten.

Daarom vertellen we graag over onze werkwijze in blogs en tijdens Spraakmakend, waarbij we mensen online uitnodigen en inmiddels ook weer op kantoor.

Daarnaast schreven we in 2021 een prachtig boek over gelijkwaardig samenwerken, dat we wekelijks per hoofdstuk publiceerden. Met meer dan 14.000 lezers is het boek nu al een bestseller en we brengen het in 2022 uit als ‘echt’ boek. Zo’n exemplaar dat je in je handen kunt houden en doorheen kunt bladeren.

Ook publiceerden we prachtige blogs over deze manier van organiseren en lanceerden we twee nieuwsbrieven. Collega Mark verstuurt maandelijks een nieuwsbrief over persoonlijke en bedrijfsgroei. Collega Maya verzorgt de nieuwsbrief over zelfsturing en anders organiseren.

Force for good: betekenisvol ondernemen

Dit betekent betekenisvol ondernemen voor ons

Een onderneming is onderdeel van de maatschappij en die maatschappij bestaat alleen binnen een gezonde en duurzame omgeving. Daarom heeft een betekenisvolle onderneming voor ons drie belangrijke elementen.

  • De zakelijke en financiële kant: hoe creëren wij waarde voor onze klanten en hoe ondersteunt dit ons bestaan?
  • De menselijke kant: hoe ondersteunen we de persoonlijke waardecreatie van onze collega’s en hun welzijn?
  • Onze omgeving: hoe verbeteren we onze omgeving en hoe zorgen we ervoor dat we de negatieve impact die we erop hebben minimaliseren?

De elementen vertalen we graag naar wat en hoe we dat doen. Het belangrijkste daarvan is het promoten van en leren over gelijkwaardig samenwerken. We denken dat het één van de belangrijkste bijdragen is die wij naast ons product en open source technologie kunnen toevoegen aan de samenleving. Met het geld dat we verdienen ondersteunen we onze stichting stichting 48percent.org en andere mooie initiatieven. Tot slot proberen we onze negatieve impact te minimaliseren door duurzaam te ondernemen.

Ondersteunde initiatieven

Via sponsoring draagt Voys regelmatig bij aan initiatieven die we inspirerend vinden of een warm hart toedragen. Zo steunen we Bits of Freedom, Privacy First, maar ook IMC Weekendschool, JINC en Impact Noord.

Meer over de initiatieven

48percent.org

Onze stichting 48percent.org heeft als missie om gelijke toegang tot het internet te faciliteren, met een gelijkwaardiger wereld als doel. De stichting werkt aan deze missie door het ondersteunen en opzetten van projecten.

Meer over 48percent.org

Duurzaamheid

Het is onze ambitie om onze negatieve impact op de planeet te verkleinen. Hoe doen we dat? We hebben de rol Captain Planet binnen ons bedrijf, die neemt het voortouw in deze missie.

Lees meer over duurzaamheid

Open code

Open-source-software-ontwikkeling past goed bij onze kernwaarden. Om onze open-source-bijdrage doelgericht te maken en samenwerking te stimuleren, hebben we de Open VoIP Alliance opgericht.

Lees over open code

Financiële verantwoording

Wat doen we met jouw 10 euro?

Als klant van Voys ontvang je elke maand een factuur. Wat doen we met de euro’s die je naar ons overmaakt?


Bekijk hoe we jouw tientje besteden

Een blik vooruit

Dan rest de vraag: waar gaan we naartoe in 2022?

Impact is ons doel. Door te groeien, vergroten we onze impact op alle gebieden die we in dit rapport noemen. Groeien doen we door onze bestaande klanten succesvoller te maken en nieuwe klanten te verwelkomen. Voor 2022 zijn vereenvoudigen en vergroten daarbij onze hoofdthema’s.

Zo ziet 2022 eruit