Employer branding, hiring en onboarding

Een kantooromgeving met verschillende mensen die aan hun bureau werken. De bureaus zijn uitgerust met computers en de werkruimte is versierd met planten en persoonlijke voorwerpen. De focus ligt op twee personen op de voorgrond die dicht bij elkaar zitten en bezig zijn met hun computerwerk. De sfeer ziet er samenwerkend en druk uit.

Employer branding, hiring en onboarding

Met wat hulp van Google leerde ik dat employer branding 'een authentiek en onderscheidend werkgeversmerk' betekent. Ik zocht erop omdat ik gevraagd werd erover te spreken op een event 'omdat Voys dit zo goed doet'.

Terwijl ik met de presentatie bezig was, kwam ik merkte ik al snel hoe lastig ik de term vind. Branding doet ergens afbreuk aan die authenticiteit. Daarom besloot ik het geheel breder te trekken: hoe vind je een diverse groep mensen die past bij jouw organisatie en hoe laat je deze mensen goed landen in je organisatie? Die vraag gaan we beantwoorden in de komende hoofdstukken.

Als er één ding is wat je mag onthouden van dit schrijven is het het volgende: communiceer inside out. Ofwel: laat alles wat je communiceert richting de buitenwereld een afspiegeling zijn van de organisatie die je werkelijk bent. Zo krijg je ten eerste een authentiek en onderscheidend verhaal, maar nog veel belangrijker: je krijgt de mensen die bij je passen.

Communiceer inside out: laat de buitenwereld zien wie je werkelijk bent en je krijgt de mensen die daarbij passen

Dit alles begint met het aannemen van je allereerste collega! Daarover lees je alles in het volgende hoofdstuk.

De andere delen van Employer branding, hiring en onboarding gaan over:

Vorig hoofdstuk Naar volgend hoofdstuk